Selasa, 29 Disember 2009

Apakah Zahid Hamidi Gunting Dalam Lipatan Pentadbiran Najib?

Berawas terhadap orang yang punya sejarah berulang menikam rakan dari belakang!

Oleh Sulaiman Abdullah
Malaysia Instinct

Sikap dan tindak -tanduk Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi di dalam pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak sudah mula menjadi buah mulut di kalangan anggota masyarakat terutama mereka yang celik politik.

Beberapa sikap yang dipertontonkan Zahid menimbulkan persoalan dan tanda tanya apakah Zahid sebenarnya gunting dalam lipatan kepada pentadbiran Najib.

Untuk memahami mengapa sikap Zahid boleh dipersoalkan maka kita perlu melihat kepada apakah sikap atau perbuatan yang dipertontonkan beliau.

Pertama adalah pemilihan calon pilihanraya kecil Permatang Pasir Ogos lalu.

Zahid selaku Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang telah mencalonkan seorang calon bermasalah iaitu Rohaizat Othman.

Sebelum proses pengundian bermula pun orang ramai sudah tahu UMNO dan Barisan Nasional (BN) akan melingkup di kawasan itu.

Puncanya mudah sahaja kerana calon itu penuh bermasalah orangnya seperti memiliki rekod menipu wang pelanggan semasa menjadi peguam, berkahwin dua dan sebagainya.

Disebabkan reputasi dan kedudukan Zahid, apabila beliau mencalonkan satu nama, maka UMNO pusat pun bertindak meluluskan atau endorse nama berkenaan untuk menjadi calon.

Pilihan raya Permatang Pasir ketika itu amat penting buat BN kerana BN ketika itu sedang baru mula melalui momentum kenaikkan apabila hanya tewas dengan undi kecil sebanyak 65 undi sahaja di kubu kuat Pas di Manek Urai pada pilihan raya kecil sebelum itu.

Calon yang dicadangkan Zahid bukan sahaja melemahkan UMNO tetapi mencacatkan momentum sokongan ke atas Najib dari satu segi.

Kemudian, yang terbaru ini, secara tidak semena-mena timbul pula kes kehilangan pesawat pemintas F5E yang berlaku pada tahun 2007 yang tiba-tiba bocor ke pengetahuan media.

Kehilangan itu berlaku ketika Najib menjadi Menteri Pertahanan.

Ada banyak pihak yang mendakwa bahawa Zahid yang bertanggungjawab membocorkan perihal kejadian itu kepada pihak media.

Tidak ada bukti yang kukuh untuk mengesyaki Zahid tetapi jika niat beliau adalah untuk memburuk dan melemahkan pentadbiran Najib, maka sudah hampir pasti kejadian itu sampai ke telinga media melalui perbuatan Zahid.

Mungkin bukan Zahid yang bercakap terus kepada pihak akhbar, tetapi mungkin dilakukan oleh orang-orang suruhannya.

Terdahulu pada itu, Zahid juga dengan tidak semena-mena mencadangkan agar kerusi Pengerusi BN Pulau Pinang diberikan kepada UMNO.

Walaupun beliau memilki sebab dan alasan untuk berbuat demikian, tetapi sebagai ahli politik yang senior, beliau pastinya lebih arif perkara seperti itu tidak boleh dilakukan terutama di kala sokongan masyarakat Cina kepada BN berada di tahap paling rendah.

Menuduh secara terbuka Gerakan tidak membuat kerja hanya mewujudkan situasi tidak senang Gerakan dengan UMNO dan kepada Najib secara tidak langsung.

Cadangan seperti itu juga dilihat masyarakat Cina sebagai menghakis kuasa politik masyarakat Cina dan UMNO bersikap pembuli.

Walaupun Zahid Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, beliau tidak rugi banyak dengan kenyataan beliau itu, tetapi impaknya ke atas BN dan Najib terutama dari perspektif sokongan masyarakat Cina adalah amat buruk sekali.

Di Janda Baik bebebrapa minggu lalu, Zahid dilaporkan berkata, kalau beliau menjadi Perdana Menteri 12.50, Khairy Jamaluddin (KJ) akan dilantik menjadi menteri 12.51.

Lagi sekali....apa motif Zahid berkata begitu?

Patutnya beliau fahamlah tentu Najib ada sebab untuk tidak melantik KJ.

Kenyataan Zahid itu nyata sekali merendahkan Najib dan tindakan Perdana Menteri. Apakah Zahid cuba menzahirkan beliau lebih bijak daripada Najib?

Atau sebenar mahu memecah-belahkan dengan lebih teruk lagi Pergerakan Pemuda UMNO yang sudah sedia kala agak haru biru di bawah KJ.

Kenyataan itu hanya menambah benci yang mendalam di kalangan penyokong KJ terhadap Najib dan tidak membawa sebarang kebaikkan.

Itu adalah antara beberapa contoh sikap dan tindak tanduk Zahid yang menimbulkan pelbagai persoalan.

Untuk menzahirkan mengapa penulis mencurigai Zahid, harus rasanya dikongsi sedikit pengalaman seorang rakan wartawan menemu bual Zahid secara eksklusif di pejabatnya tahun lalu.

Rakan itu menceritakan kepada penulis, dalam pertemuan hampir satu jam setengah itu, 60 peratus perbualan yang terbit daripada mulut Zahid adalah berkisar kepada Anwar Ibrahim.

Bukannya mengutuk tetapi puji-pujian dan kisah-kisah yang kononnya boleh menimbulkan rasa sedih dan simpati terhadap Anwar.

Zahid adalah Ketua Pemuda UMNO di zaman Anwar menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Zahid adalah antara anak didik Anwar yang paling berjaya. Malah, semasa reformasi, Zahid juga antara yang paling banyak memberikan ucapan pembakar semangat di rumah Anwar setiap malam.

Malah, dilaporkan sebab terlalu mengidolakan Anwar, Zahid pada satu peringkat mahu meninggal UMNO untuk menyertai perjuangan Anwar tetapi hasratnya berjaya dipatahkan oleh isterinya sendiri yang tidak bersetuju jika Zahid keluar UMNO.

Zahid adalah bekas Setiausaha Politik Najib dan perlantikan Zahid itu adalah atas arahan Anwar Ibrahim sendiri yang menentukan siapakah pegawai-pegawainya yang harus bersama dengan pemimpin-pemimpin Pasukan Wawasan.

Justeru, peranan Zahid memang sejak awal lagi untuk memantau pergerakan Najib.

Berbalik kepada pengalaman rakan penulis, rakan itu berkata, simpati dan kesetiaan Zahid kepada Anwar masih terlalu menebal.

" Zahir bercerita bagaimana Wan Azizah meninggal nota di peti sejuk mengatakan Papa dah takda jadi semua orang kena berjimat-cermat dan sebagainya bagi memperlihatkan bagaimana keluarga Anwar kononnya bersedih dan susah ketika Anwar dimasukkan ke penjara," kata rakan penulis.

Dengan apa yang diberitahu rakan penulis dan melihat tindak tanduk Zahid, mahu tidak mahu wujud semacam perasaan skeptikal dan curiga terhadap Zahid.

Apakah beliau gunting dalam lipatan?

Mengapa Naib-naib Presiden yang lain seperti Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein atau Datuk Seri Shafie Apdal tidak pula mengeluarkan sebarang kenyataan atau berkelakuan seperti Zahid?

Apakah Zahid mahu melemahkan pentadbiran Najib untuk membuka laluan yang lebih kukuh kepada Anwar? Mengenangkan kedududkan Zahid dan keintiman beliau dengan ketua pembangikang berkenaan, perkara ini tidak boleh ditolak begitu sahaja.

Atau Zahid mahu melemahkan pentadbiran Najib dengan niat untuk menaikkan dirinya dengan pantas ke jawatan yang lebih tinggi.

Cita-cita politik Zahid pun bukannya kecil, jangan kita lupa Zahid asalnya mencalonkan dirinya untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden UMNO yang sudah diketahui akan ditandingi oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin pada pemilihan UMNO yang lalu. Hanya selepas beberapa ketika baru beliau menarik diri dan mengumumkan bertanding Naib Presiden pula.

Mungkin Zahid mengintai jawatan-jawatan tertinggi negara dan parti untuk dirinya.

Apa pun, sikap dan tingkah laku Zahid dalam UMNO dan kerajaan harus dipantau dari dekat. Jika ada lagi perbuatan-perbuatan yang 'pelik' atau menimbulkan persoalan, maka tidak ada pilihan melainkan Zahid perlu dikawal.

Mencegah itu lebih baik daripada merawat. Sebelum Zahid Hamidi menjadi kanser kepada parti, beliau perlu diubati. Tanda-tanda awal kanser sudah mula kelihatan dan tidak boleh dipandang enteng.

Selasa, 22 Disember 2009

Zahid tidak layak sebagai Pengerusi BN Pulau Pinang

Tak ada angin dan tak ada ribut, Dato Zahid Hamidi tiba-tiba berkenan pula jawatan Pengerusi BN Pulau Pinang. Dia menyuarakan pandangan supaya jawatan itu dikembalikan kepada UMNO. Hairan sekali apa yang tiba-tiba membuat Zahid tidak sedar diri?


Apa langsung sudah jadi Naib Presiden dirinya itu hebat sangat? Memilih calun untuk Pilihanraya Kecil Permatang Pasir pun salah. Kena serang bertubi-tubi tak pandai jawab. Kempen macam dijalankan oleh budak baru pass SRP. Macam inikah mahu tanggungjawab sebagai Pengerusi BN Negeri.

e-Mel berikut yang tersiar di blog Depakata baik untuk dibaca Zahid agar dia dapat sedar dari halusinasi syok sendiri.

Pengerusi BN yang jugak PM kita dah suruh semua pihak yang terlibat mengenai isu Pengerusi BN Pulau Pinang supaya diam dan tutup mulut anda! Tapi sebabkan isu ni melibatkan negeri kelahiran Tok Mi, Tok Mi nak jugak bukak mulut. Tu yang hantar email kat Jeanbara ni minta tolong disiarkan kat sini.

Bagi Tok Mi yang lahir, membesar dan sampai tua la ni duk kat Pulau Pinang, lebih tau apa sebenarnya yang jadi tang sini. Tok Mi pun keliru bila seorang Naib Presiden UMNO yang dihantar ke Pulau Pinang untuk kuatkan UMNO Penang tapi lain pulak jadinya.

Tahukah Dato Seri Zahid yang kat Penang ni dah takdak sorang pun ketua UMNO Bahagian yang layak mengetuai BN kat negeri ni.

Kira kalau teruk dan tak kalibernya Tan Sri Koh Tsu Koon tu, macam tu jugaklah pemimpin UMNO kat Penang ni wahai Dato Seri Zahid oi.

Kat Penang ni terutamanya area bandar dan belah pulau, kuasa penentu kemenangan calon BN terletak pada bukan Melayu sebab ramai Melayu kat Penang ni Pak Turut saja. Tak kiralah Melayu tu orang UMNO, PKR atau PAS, semua sama saja.

Walaupun Gerakan pegang Pengerusi BN Penang dah berpuluh tahun, depa tak share ka kekayaan tu dengan UMNO Penang? Cuba tengok berapa ramai pemimpin UMNO Penang yang jadi kaya raya serta ada rumah bungalow dan kereta besar kat Penang ni.

Tapi berapa ramai daripada golongan ini yang disukai oleh orang Melayu dan penduduk lain di Penang ni? Jadi, janganlah asyik pentingkan ketuanan Melayu atau duk rasa hebatnya UMNO sebab parti komponen lain tak dak 1 pun kerusi kat DUN Penang ni.

Dalam hal Penang ni, jangan duk cakap pasai ketuanan Melayu, pedih hati Tok Mi dengar.

Cuba fikirkan, dapatkah pemimpin UMNO Penang ni masuk ke kawasan bukan Melayu kat Penang ni? Masa pemerintahan Gerakan pun payah nak masuk, tambah pulak depa dah selesa dengan cara DAP jaga depa la ni.

Biarlah Gerakan cantumkan serpihan-serpihan perjuangan depa kat Penang ni sebab ramai jugak orang yang dah sedar bahawa BN lebih baik daripada DAP cuma KM Penang la ni bijak bermadah berhelah jika nak bandingkan dengan Tan Sri Koh Tsu Koon dulu.

Sebab tu orang Melayu Penang pun duk rasa dia baguih. Cerita dia pi Kampung Melayu pun jadi hebat sebab Tan Sri Koh Tsu Koon tak pernah singgah kat situ. Tengok betapa mudahnya DAP perangkap hati orang Melayu.

Tok Mi harap PM kita dapat melihat apa yang terbaik. Selama ni pun UMNO Penang ni tak kisah pun tentang survival kami kat sini tapi lebih pentingkan projek dan kroni depa saja.

Biarlah depa nak kata Tok Mi ni dengki ka apa. Tapi selagi UMNO Penang takdak calon yang dapat diterima semua bangsa kat Penang ni, buat sajalah kerja anda sebagai pembangkang kat DUN tu. Biar rakyat yang menilai keikhlasan anda sebab bukan kali ni saja UMNO lebih kerusi tapi dah banyak kali.

Yang tak seronok Tok Mi dengar bila ada yang duk sembang kat kedai kopi kata “sebab kuota projek sikit sangat nak share ramai-ramai, tu yang depa nak sangat Pengerusi BN negeri tu. Maklumlah dulu leh kaut projek negeri dan persekutuan tapi la ni tinggal projek persekutuan saja.”

PM kita perlu bijak untuk tangani masalah Penang ni sebab orang Melayu dah jadi minority pun kat belah Pulau ni. Buatlah keputusan bijak seperti pepatah Melayu “hendak tarik rambut daripada tepung, biar rambut jangan putus dan tepung tidak berselerak”

Salam,

Tok Mi Jelutong

Dalam hal ini, lebih yakin dan baik agar Najib yang membuat keputusan.


Kalau diserahkan kepada Zahid, dia akan main hentam keromo. Dia suka cakap main ikut suka. Nama saja ada PhD tapi hanya perangai hasad dengki. Entah-entah dibayar orang untuk tuliskan thesis. Kepandaian yang ada padanya hanya untuk bermain politik mengampu dan menikam belakang, bukannya politik yang sihat dan berisi (content).

Kalau diserahkan Zahid, dia akan bedal orang Pulau Pinang seperti mana dia nyaris-nyaris 'bunuh' budak Amir Bazli. Kalau si Amir Bazli itu jahat pun, tepuk tangan sebelah tidak sampai hajat untuk menjalang. Anak perempuan dia pun sama setan. Nasiblah ada orang berkenan lagi.


Apa pun komentar mahu kata, semua tidak penting dan alasan yang lemah longlai. Isunya adalah antara Zahid dan Amir Bazli dan tidak ada kena mengena lagi dengan anak perempuannya.


Zahid sudah lakukan kesalahan dan dia harus sedia hadapi mahkamah. Biarlah mahkamah tentukan. Apa takut? Bila ramai, baru beranikah? Tak perlu buat mulut bukan-bukan pasal Amir Bazli.


Masuk mahkamah dan bicara saja. Berapa kali mahu lengah-lengahkan mahkamah? Sama macam Anwar Ibrahim.

Isnin, 21 Disember 2009

Kenapa AMK tahu dahulu mengenai kehilangan enjin jet pejuang?

Seorang pemegang jawatan dalam Angkatan Muda Keadilan telah memberitahu blogger-blogger pada minggu lepas ada satu pendedahan akan dibuat berkaitan MINDEF. Akhbar semalam melaporkan kehilangan enjin jet pejuang TUDM pada tahun 2007.

Berita terbaru mengenai peristiwa tersebut melaporkan kenyataan dari Dato Ahmad Zahid Hamidi berikut:


Zahid: Stolen jet engine sold to foreign company

BAGAN DATOH, Dec 19 – The Royal Malaysia Air Force (RMAF) F-5E fighter jet engine missing since 2007 was sold to an international company based in South America, said Defence Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

He said the company was believed to have hired an agent to bring the RM50 million engine out of the country.

“The ministry will take legal action at the international level to charge the company involved.

“Stern action will also be taken against the RMAF personnel involved for betraying the country," he told reporters after launching an environmental programme here today.

Ahmad Zahid confirmed that all documents pertaining to the sale of the engine had been obtained by the police.

“The international company was interested in buying the engine because it was cheap, as it was a spare part categorised as faulty and would have to be repaired,” he said.

Earlier, Zahid said the loss was detected in 2007, and internal investigations were undertaken by Mindef while police also probed the matter.

“The investigations revealed RMAF’s logistics system was foolproof. However, the shady activity might have been carried out staff in the lower rungs in cahoots with outsiders,” he told reporters after launching the Penang and south Kedah territorial army company, here today.

He said as the matter was still under investigation, RMAF could not give detailed information and besides legal issues were also involved.

“Should there have been any accidents involving any of the engines, the whole system will be investigated and this also applies to the disappearance of assets whereby related assets will be investigated,” he said.

Local dailies reported today that police had arrested four individuals, including RMAF officers, in connection with the disappearance of an F-5E fighter jet engine worth about RM50 million from the Matra 1 Warehouse at Sungai Besi Airbase.

The service and maintenance records for the engine was also reported to be missing, and were believed to have been sold to another party in Europe.

Zahid said the armed forces had also reorganised its systems since the loss and more frequent monitoring on procedures, inventory, and control of assets had been put in place.

He added that Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak was being updated on the progress of the investigations. – Bernama
Berita seperti ini boleh dijangka akan menarik tuduhan dari pelbagai pihak, terutama pembangkang ke arah Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Abdul Razak sebagai bertanggungjawab kepada kehilangan ini.

Ada secara terus terang dan ada secara tidak langsung seperti dengan cara menuntut jawapan.

Dari perspektif politik, persoalan yang timbul adalah bagaimana Angkatan Muda Keadilan boleh tahu akan perkara ini sebelum diketahui akhbar?

Bagaimanakah boleh berlaku kebocoran maklumat sedemikian dalam MINDEF? Kenapa kebocoran ini boleh berlaku pada tahun ini? Ianya seolah-olah satu usaha terancang untuk memalukan Najib yang diatur bersama dengan AMK.

Sebelum jawatan Menteri Pertahanan disandang oleh Zahid, jawatan ini dipegang oleh bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Atas permintaan Abdullah dan tanpa restu Najib, Zahid juga telah menawarkan diri untuk bertanding menentang Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk jawatan Timbalan Presiden UMNO pada pemilihan UMNO yang lepas.

Secara kebetulan atau tidak, Zahid dilaporkan oleh beberapa blog sebagai menyatakan akan melobi untuk Khairy Jamaluddin dilantik sekurang-kurangnya jawatan Timbalan Menteri.

Cita-cita Khairy nampaknya tidak terlaksana kerana khabar angin terbaru kencang mengatakan Najib tidak akan melantik Khairy ke kabinet.

Adakah ini balas dendam terhadap Najib dengan mendedahkan sesuatu yang diluar bidang Najib untuk mengawal? Pada zaman pentadbiran Abdullah pun ada berlaku kehilangan jet enjin kapalterbang penumpang di hangar MAS.

Apa sekali pun andaian, Zahid nampaknya tidak cekap menangani keadaan. Ianya seolah-olah Zahid menikam belakang boss. Ia bukan pertama kali Zahid lakukan ke atas ketuanya.

Zahid adalah antara yang paling vokal mahu Rahim Tamby Chik meletak jawatan sebagai Ketua Pemuda UMNO ekoran satu skandal pada tahun awal 90an. Akhirnya Nazri Aziz dinaikkan Pemangku Ketua dan Zahid dinaikkan ke Pemangku Naib Ketua. Kedudukan itu kemudiannya membolehkan diri naik ke jawatan Ketua Pemuda pada pemilihan parti berikut.

Semasa memegang jawatan Ketua Pemuda UMNO, dia mengikut arahan Anwar Ibrahim untuk memalukan Perdana Menteri Dr Mahathir dengan sindiran korupsi, kronisma, dan nepotisma. Kemudian rupanya terdedah Zahid pun turut sama mendapat projek pengswastaan kerajaan.

Adakah kali ini giliran Najib untuk ditikam dari belakang oleh Zahid? Jika benar, untuk siapa Zahid lakukan? Anwar Ibrahim atau Abdullah Badawi?

Ahad, 20 Disember 2009

Macam mana enjin jet pejuang F-5E bernilai RM50 juta boleh hilang? (Pembetulan)

The New Straits Times hari ini bertarikh Disember 20hb, 2009 melaporkan berikut:


RM50m jet engine stolen from RMAF base

KUALA LUMPUR: A missing Royal Malaysian Air Force (RMAF) jet fighter engine worth RM50 million is believed to have been sold to a black market buyer in Europe.

The General Electric J85-21A afterburner turbojet engine which served as a powerplant for the single-seater F-5E Tiger 11 and RF-5E Tigereye, went missing from the RMAF airbase in Sungai Besi here late last year during a routine maintenance service.

Both the armed forces and police confirmed the case when contacted by the New Straits Times yesterday.

Federal Commercial Criminal Investigation Department deputy director I Datuk Nooryah Mat Anvar said a joint investigation by the armed forces and police have uncovered the involvement of four locals. Police had questioned all of them.

“The four included the engine buyer, the seller and Royal Malaysian Air Force (RMAF) personnel who assisted in stealing it,” said Nooryah.

Police have submitted their investigation papers on the case to the Attorney-General’s Chambers for further action.

Nooryah said the armed forces had filed a police report in January.

“In the course of our investigation, we worked closely with the armed forces
and RMAF. Many RMAF personnel as well as members of the public were questioned,” she said.

Armed Forces chief Gen Tan Sri Azizan Ariffin said they had turned to the police after their own investigation into the stolen jet engine revealed the involvement of civilians.

Azizan, speaking to the New Straits Times after attending the national-level Maal Hijrah celebration at the Putrajaya International Convention Centre yesterday, said RMAF documents showed that the jet engine should have been stored at the warehouse at the RMAF Sg Besi air base.

Also missing was the jet engine maintenance and service record.

It was learnt that no buyer would take possession of the jet engine without the maintenance and service documents.
Bagaimana boleh jadi begini?

Ketirisan sedemikian boleh berlaku bukan kerana kecuaian sahaja tetapi ada sesuatu komplot yang lebih besar. Adakah kita boleh mengharapkan keselamatan negara kepada angkatan tentera sekiranya ada anasir tidak amanah dan jahat dalam tentera?

Mengapa dan bagaimana perkara ini boleh berlaku? Enjin adalah sesuatu yang besar dan ia hanya boleh hilang dengan penglibatan pihak atasan tentera. Tidak boleh ditolak kemungkinan bahawa ada pihak pengurusan iaitu pihak bukan tentera yang terlibat.

Bagaimana perkara sedemikian tidak berlaku di bawah Menteri Pertahanan lain tetapi ada laporan semasa bawah Dato Zahid Hamidi?

Ini adalah sesuatu yang amat memalukan angkatan tentera dan pihak yang bertanggungjawab harus ada akauntabiliti.

Isnin, 7 Disember 2009

Zahid pentingkan KJ dari Najib?

Tiada rombakan kabinet yang melibatkan menteri. PM pun sudah buat penjelasan semalam. Kalau ada pun mungkin di peringkat timbalan menteri.

Malam tadi jurublog terima sms dari salah seorang ketua pemuda bahagian yang baru saja mengikuti majlis penutup kursus latihan pemuda di Janda Baik.

SMSnya berbunyi begini; (sebiji sepertimana dihantar)

“Ucapan Zahid d Janda Baik semasa menutup kursus pemuda….andai saya dilantik menjadi PM jam 12.50, 12.51 saya lantik KJ sebagai menteri….Oleh yang demikian relakah kita mbiarkan Zahid jadi PM???”
Kalau tak silap jurublog, semasa PRK Dun Permatang Pasir tempohari, DS Zahid pun ada menyebut perkara yang memberi maksud lebih kurang sama.

Manifestasi dari ucapan Zahid, jurublog ambil 2 kesimpulan;

1. Dato Zahid cuba mempertimbangkan kepentingan politik parti, atau pun;
2. Dato Zahid cuba mempertimbangkan kepentingan politik selain dari yang tersebut di atas.
PM Najib memberi alasan tiada rombakan di peringkat menteri kerana tidak mahu menjejaskan tumpuan menteri-menteri yang ada. Lagi pun kabinet yang ada baru berusia 7 bulan, jadi tak sesuai dan pentadbiran tidak akan berkesan kalau barisan kabinet asyik berubah.

Ucapan Zahid ini berlaku sesudah PM Najib mengumumkan tiada rombakan kabinet.

Jadi, apa sebenarnya agenda di sebalik saranan Zahid yang tidak pernah kenal erti jemu mengharapkan KJ dimasukkan dalam jemaah menteri?

Kalau pada pandangan Zahid perlantikan KJ sebagai menteri boleh menambah kekuatan parti, maka bolehkah disimpulkan bahawa PM Najib sudah tersilap perhitungan kerana tidak menamakan KJ sebagai salah seorang jemaah menteri?

Dari segi kepentingan parti, siapakah yang betul dalam soal KJ? Zahid atau PM Najib?

Kenapa bacaan Najib dan bacaan Zahid bertentangan sama sekali?

Lapuran mana yang dibaca Najib dan lapuran mana yang dibaca Zahid sehinggakan tafsiran yang keluar dari ke dua-duanya begitu bercanggah?

Kalau benar tafsiran Zahid yang betul, ini bermakna kerajaan sedang berada di dalam kerugian kerana tidak membawa KJ ke dalam kabinet.

Bagaimana pula kalau keputusan PM Najib yang betul?

Selaku pemegang kuasa prerogative, Najib sudah tentu mempunyai perkiraan yang sudah semestinya bertujuan untuk memulihkan sokongan terhadap parti dan kerajaan pimpinannya.

Selama ini Zahid memang sudah maklum tentang gaya pimpinan Najib kerana pernah jadi Supol dan Ketua Penerangan sewaktu Najib jadi menteri dan ketua pemuda.

Tapi dalam soal KJ ni nampak Zahid seolah-olah tidak memahami pulak bacaan politik bos yang mana jika tidak kerananya, kerjaya politik Zahid tak tau ada ditahap mana sekarang ni.

Dari bacaan politik jurublog, jurublog rasa Zahid ni memang ada agenda yang selain dari ‘demi kepentingan parti’.

Pertamanya, mungkin untuk buat ‘booking awal’ sokongan pemuda jika dia ada menyimpan cita-cita untuk jadi Timbalan kepada Najib.

Keduanya, mungkin hati masih sakit dengan mantan PM yang pernah mencacatkan kerjaya politiknya satu ketika dulu. Sedikit sebanyak mungkin jugak dia ‘semak mata’ bila masih ada waris peninggalan Tun Mahathir dalam kabinet Najib. Manalah tahu kot-kot waris peninggalan Tun Mahathir ni boleh menjadi penghalang kepada cita-cita besar Zahid pada masa depan.

Jurublog rasa Zahid perlu lebih bijak sedikit dari tahap kebijaksanaan yang dia miliki sekarang ni.

Dia perlu membuat kajian kes;

1. Adakah lebih berbaloi dia mengambil langkah mengikut arus perdana yang sedang cuba dilakukan oleh Najib untuk memulihkan sokongan terhadap parti, atau pun;
2. Mengambil langkah memperjuangkan KJ supaya diberi segala senapang, peluru berpandu dan pesawat Sukhoi, dengan harapan KJ akan mempergunakan semua peralatan dan senjata canggih ini untuk membantu Zahid mencapai cita-cita yang selain dari untuk kepentingan parti.
Pandai-pandailah Zahid memilih juruterbang yang amanah untuk mengendalikan pesawat Sukhoi ni. Jangan nanti terpilih juruterbang yang menjahanamkan kubu pertahanan sendiri.

Dato Zahid perlu ingat… kubu pertahan tu bukan milik peribadi tapi ia adalah milik seluruh bangsa melayu bernaung….

Sumber: Blog Kepal Nasi Kepal Beras

Selasa, 13 Oktober 2009

Zahid dipanggil Bloody Minister

Sejak PRK Permatang Pasir, Zahid begitu berdiam sekali. Tidak kedengaran sangat Zahid memberi kenyataan di media. Perhimpunan Agung UMNO akan bermula hari ini. Turut dalam peringatan ramai adlah ucapan penggulungan Zahid pada PAT lepas yang kosong isinya.

Nama Zahid begitu tercemar sekali. Cerita kedegilan Zahid mahukan Rohaizat tanpa menyiasat dan mengambilkira latarbelakang terus tersebar dalam UMNO. Turut dicerita adalah Zahid telah membocorkan maklumat tarikh piliohanraya umum kepada Anwar.

Disebabkan kesalahan Zahid, nama Ketua Penerangan UMNO, Dato Ahmad Maslan pun turut terpalit.

Kekalahan di Permatang Pasir memang dijangka tetapi yang membuat pekerja-pekerja kempen BN begitu kecewa sekali adalah kempen yang mahu dijalankan tidak dapat diteruskan. UMNO tidak dapat mengukur momentum dari kekalahan tipis di Manek Urai.

Sepanjang kempen di Bagan Pinang, nama Zahid tidak henti disebut. Bagan Pinang mempunyai undi pos yang tinggi. PKR dan PAS dikatakan telah menyusup masuk ke kem-kem tentera. Orang yang bengkak dengan Zahid sudah mula menyalahkan dia sebagai cuai.

Pemecatan mengejut Ketua Turus Angkatan Tentera, Tan Sri Jeneral Abd Aziz Zainal turut merisaukan. Dikhuatiri Komandan Kem akan marah dengan cara memalukan yang dilakukan oleh Zahid dan biar askar-akar dipengaruhi PAS. Zahid di gelar oleh Jeneral-Jeneral sebagai the Bloody Minister yang bodoh.

Bila sudah tertolak ke dinding, kebiasaan Zahid adalah untuk menyalahkan orang lain atau berbohong. Tidak pernah sekali Zahid mengaku salah dan minta maaf. Seperti dia menyalahkan Anwar Ibrahim atas ucapan KKN semasa memegang Ketua Pemuda. Kalau ada otak, kenapa ikut perintah Anwar. Mestilah sendiri setuju.

Jawapan Zahid kepada tuduhan terhadapnya adalah untuk menyalahkan Dato Seri Najib. Dalam diam-diam, dia memberitahu ramai bahawa Najib tidak suka kepada Jeneral Aziz. Kononnya Jeneral Aziz ialah orang yang banyak mulut dan menuduh Najib dan Rosmah macam-macam.

Kata Zahid, yang mahukan Aziz diberhentikan adalah Najib sendiri. Agong telah tandatangan watikah perlantikan Jeneral Azizan pada Oktober 8hb.

Nasib baik, askar-askar tidak termakan cakap-cakap Zahid. Mereka tahu Zahid berbohong kerana Najib sangat rapat dengan Jeneral Aziz. Semasa Najib meninggalkan Kementerian Pertahanan, ada Jeneral yang sedih dan sebak. Tidak mungkin Najib boleh dihormati dan disayangi anggota senjata, kalau dia tidak rapat dengan Jeneral-Jeneral.

Faktor Najib yang memberikan undi askar kepada Tan Sri Isa Samad di Bagan Pinang dengan pertambahan peratusan yang begitu baik. Ini dicapai walaupun Zahid ada buat pengumuman bodoh yang dingat suatu yang baik. Zahid mengumumkan potongan gaji askar 10% dan disalurkan kepada akaun isteri.

Apa nasib Zahid dalam cabinet reschuffle yang sudah disebut-sebut ramai? KPI Zahid dijangka tidak hebat. Zahid tidak boleh kelentong bos yang faham benar hingga ke butiran dalam hal ehwal ketenteraan.

Macam mana Zahid nak lobi agar Khairy diberi tempat dalam kabinet seperti yang dijanjikan di Permatang Pasir? Politik Zahid sendiri tengah merudum. KPI Khairy sebagai Ketua Pemuda pun menjunam. Banding dengan masa dia Naib Ketua Pemuda, pencapaian Khairy lebih baik masa dahulu.

Lepas Bagan Pinang, Zahid dan Khairy pergi ke luar negara bersama. Apa yang dirancangnya?

Selasa, 29 September 2009

Tarikh-tarikh dihujung politik Zahid

Berjaya lagi Zahid Hamidi mengelak dari bicara kes terhadapnya dimulakan pada September 10hb lepas. Cekap peguam Zahid dapat kelentong mahkamah. Tarikh baru mahkamah adalah pada November 10hb. Tarikh baru itu adalah betul-betul tujuh hari selepas Anwar dijangka mula bicara.

Seperti Zahid, Anwar pun cekap dalam melewatkan bicara mahkamah. Tidaklah Zahid yang mengajar Anwar dalam hal melengah-lengahkan bicara. Zahid belum bertemu dengan Anwar pun. Dengar khabar, Zahid, Dr Ibrahim Saad dan beberapa yang lain adalah antara orang yang Anwar paling bengkak sekali.

Apa sekali pun, sejak Permatang Pasir, nama Zahid begitu buruk sekali. Mereka yang turun membantu kempen tahu bahawa Zahid sengaja melayan lobi Jalil untuk Rohaizat. Ramai percaya Zahid sengaja meletakan Rohaizat untuk membantu PAS menang dengan besar. Semasa nama Rohaizat diumumkan, satu Pulau Pinang terkejut kerana kes Rohaizat dan Yusri sudah ditahu ramai.

Rupanya bukan pertama kali Zahid membantu Anwar. Tersebar sekarang bahawa Zahid adalah antara orang yang awal-awal sudah mengetahui hendak diadakan pilihanraya umum 2008 dan menyampaikan melalui salurannya ke Anwar Ibrahim.

Saluran Zahid pada Anwar adalah bekas Setiausaha Kerja Pemuda UMNO, Saifuddin Nasution dan rakan sepejabat semasa dia Setiausaha Politik di Kementeriaan Pertahanan, Johari Abdul.

Selepas pilihanraya kecil Permatang Pasir, Zahid mendiamkan diri dari media kerana tidak mahu khabar angin mengenainya bertambah tersebar. Ahmad Maslan diminta mengulas lima sebab UMNO kalah teruk dan memang diagak satu pun tidak disalahkan pada dirinya yang salah menasihati Presiden.

Hari ini adalah tarikh pengumuman calun untuk pilihanraya kecil Bagan Pinang. Zahid ada peranan penting dalam kempen kerana undi askar adalah hampir 5,000. Sudah disebut ramai pembangkang sudah berkempen rumah ke rumah dalam kem askar di Bagan Pinang.

Orang sudah menyalahkan Zahid kerana seorang bekas askar pencen yang menyelenggara kantin adalah operatif pembangkang dalam kem. Askar yang berpangkat Kaptan itu popular dan berpengaruh dalam kem itu. Zahid boleh begitu cuai menyambungkan kontrak kantin yang sudah habis.

Di masa pilihanraya umum, pembangkang dapat menembusi kem askar dengan undi sebanyak 1,600. Kecuaian Zahid membuatkan ramai merasa undi askar kepada pembangkang akan meningkat lagi.

Sebab utama adalah kerana Angkatan Tentera Darat tengah marah dengan Zahid. Naik saja Zahid sebagai Menteri Pertahanan, dia telah memberi notis berhenti kepada Tan Sri Dato' Seri Haji Abdul Aziz Haji Zainal, Panglima Angkatan Tentera (PAT) Malaysia ke-14.

Aziz Zainal menggantikan Laksamana Tan Sri Mohd Anwar Mohd Nor sebagai Panglima Angkatan Tentera pada 1 Februari 2007. Cara notis berhenti itu agak mengaibkan kerana ianya hanya untuk empat hari.

Aziz diakhirkan tempuh berkhidmat secara tiba-tiba pada 31 Ogos 2009 tanpa diberi penghormatan.

Rupanya Zahid hendak sangat naikkan Ketua Air Force jadi PAT. Ini salah satu perkara yang menimbulkan kemarahan tentera darat terhadap kerajaan yang boleh menjejaskan BN di Bagan Pinang.

Ramai sudah curiga untuk mengharapkan Zahid menyampaikan undi askar untuk BN. Kemungkinan besar Zahid bersekongkol dengan Muhamad Hasan, Khairy dan lain-lain faction Pak Lah untuk memandikan Isa Samad untuk menyelamatkan kerjaya politik masing-masing dalam UMNO.

Itu pun kalau Isa yang bertanding.

Jumaat, 11 September 2009

Zahid penyebab UMNO kalah di Permatang Pasir

Rohaizat Othman, calon Umno di Permatang Pasir, dibelenggu dua isu. Pertama, beliau dikatakan beristeri dua dan isteri kedua beliau ialah Hafizah Mohd Ali, ketua kerani yang pernah berkerja di pejabat Rohaizat selama 8 tahun. Kedua, pecah amanah melibatkan RM161,000 kepunyaan Koperasi Pekebun Getah Pulau Pinang.

Dua tuduhan yang cukup memalukan pucuk pimpinan Umno. Rohaizat menafikannya. Tun Dr Mahathir Mohamad memberi reaksi berikut: "Saya diberitahu bahawa Rohaizat didakwa mempunyai dua isteri tetapi dia menafikannya. Kemudian saya ditunjukkan gambar wanita (isteri kedua Rohaizat) tersebut. Saya tak tahu lah samada orang yang macam ini layak menjadi wakil rakyat atau tidak."

Hampir kesemua pemimpin Umno menyalahkan Pakatan Rakyat yang kononnya membuat "fitnah-fitnah" ini. Tiada seorang pun menyalahkan diri sendiri.

Lain pula di gerai-gerai kopi dan kedai-kedai nasi kandar seluruh Permatang Pasir. Orang yang menjadi topik perbualan dan dikatakan bertanggungjawab terhadap keputusan memalukan ini ialah Ketua Perhubungan Umno Pulau Pinang Ahmad Zahid Hamidi yang juga Menteri Pertahanan.

Rohaizat adalah orang kanan Ketua Bahagian Permatang Pauh Jalil Abdul Majid dan dilantik sebagai Setiausaha Bahagian. Zahid merestui pemilihan Rohaizat sebagai calon tanpa melakukan kajian terperinci-inci. Dia hanya menggunakan unik risik tentera untuk mengkaji latarbelakang Rohaizat.

Hampir satu Pulau Pinang tahu latarbelakang Rohaizat. Timbalan Ketua Perhubungan Umno Pulau Pinang Zainal Abidin Osman juga tahu latarbelakang Rohaizat. Malangnya pandangan Zainal tidak diambilkira langsung oleh Zahid.

Zahid Hamidi membuat kenyataan bahawa isu Rohaizat ditutup dan Umno tidak akan membangkitkan isu peribadi semasa kempen di Permatang Pauh. Kenapa Zahid mengelak dari bertanggungjawab hal ini? Siapa dia ingat boleh main tutup-tutup mulut orang untuk bercakap. Ini tahun 2009 dan tiada sesiapa boleh menutup mulut sesiapa.

Seperti kata Dr Mahathir, Rohaizat tidak layak dipilih sebagai calon. Adakah Umno Permatang Pauh ketandusan calon?

Zahid sebagai Naib Presiden Umno (dan Ketua Perhubungan Negeri) seharusnya menunjuk satu contoh untuk diteladani oleh seluruh warga Umno iaitu bertanggungjawab terhadap pemilihan Rohaizat. Kini dia hanya diam senyap.

Ahmad Maslan diarahkannya mengeluarkan lima sebab kekalahan di Permatang Pasir. Satu pun tidak disebut sebab Zahid salah memilih calun.

Desas desus kini amat kuat bahawa Zahid ada membuat perbincangan sulit dengan ajen-ajen Anwar Ibrahim. Zahid masih rapat dengan wakil-wakil rakyat PKR seperti Johari Abdul.

Dia tahu bukan senang untuk memenangi Permatang Pasir. Zahid sendiri sudah mula merasakan bukan senang untuk BN menang pada PRU13 kelak. Dia sanggup korbankan Permatang Pasir untuk cuba membina kembali jambatan dengan Anwar agar nyawa politiknya boleh dipanjangkan.

Rohaizat adalah calun yang direstui oleh Anwar untuk memberi kemenangan mudah untuk Salleh Man. Anwar tahu latarbelakang Rohaizat.

Rujukan: Blog Jelapang

Rabu, 9 September 2009

Besok - September 10hb - adalah tarikh bicara Zahid Hamidi


Sepanjang tahun 2008, empat tarikh mahkamah telah ditetapkan untuk mula bicara kes saman sibil Amir Bazli terhadap Zahid Hamidi. Semua tarikh itu tertangguh kerana ada saja Zahid memasukkan permohonan. Ini menyerupai taktik yang diguna Anwar Ibrahim untuk melewat-lewatkan perbicaraan kes liwatnya.

Setelah tertangguh berkali-kali dan affidavit menunjukkan kes ini ada asas, mahkamah terpaksa menetapkan tarikh bicara. Tarikh bicara pertama adalah pada Mac 2009. Apabila sampai masanya, tarikh tersebut telah ditunda pula ke selepas Mesyuarat Agung UMNO yang berjalan pada akhir bulan Mac 2009. Ianya seolah-olah membantu supaya kes ini tidak merosakkan peluang Zahid untuk memenangi jawatan Naib Presiden UMNO. Tarikh baru ditetapkan pada Mei 12hb, 2009.

Sampai ke tarikh tersebut, ditangguh pula ke bulan. Lepas itu bulan Ogos. Tarikh bicara terkini yang telah ditetapkan adalah besuk, September 10hb 2009. Adakah kali ini akan bermula bicara atau Zahid ada lagi alasan untuk menangguh?

Usaha Amir Bazli mencari keadilan adalah pengembaraan yang jauh. Dari masa peristiwa ganas ini berlaku pada Januari 18hb, 2006, Amir menghadapai banyak masaalah untuk mendapat keadilan pada dirinya yang teraniaya.

Polis enggan membantu dan tanpa bantuan polis, tidak ada kes untuk Peguam Negara dakwa Zahid. Inilah yang terjadi, apabila seorang marhaen tanpa wang dan kuasa ingin menentut keadilan.

Kecaman demi kecaman dan pelbagai fitnah dihala kepada Amir Bazli. Konon dia mempunyai kisah masa silam dan pelbagai cerita peribadinya diungkit dalam komentar blog ini. Ada bunyi berdendam dan ada bunyinya padan muka kau. Sudah malas mahu dilepaskan komentar-komentar sedemikian.

Semua pihak enggan melihat perkara ini dari perspektif kes ini hanya dari aspek kes. Ada cuba memutarbelit dengan cuba mengaitkan kepada perkara-perkara yang langsung tidak ada kaitan. Satu perbuatan jenayah telah dilakukan dan penjenayah tersebut perlu dikenalpasti dan dihukum. Mana rasional bagi mangsa jenayah pula dipersalahkan kerana perkara-perkara lain yang tidak ada kena mengena dengan tindakan Zahid mengganas dan memukul anak muda Amir Bazli.

Sementara perkara yang dituduh terhadap Amir Bazli masih tidak dapat dijelaskan betul atau salahnya, kes Amir Bazli sudah ada bukti dan saksi. Kes ini adalah mengenai kes assault dan mungkin berniat membunuh. Walau apa sekali pun Amir Bazli pernah lakukan di masa lepas, ia tidak memberi justifikasi untuk Zahid melakukan jenayah. Tiada alasan politik boleh menjustifikasi melakukan keganasan terhadap Amir Bazli, tidak kira dia Menteri atau orang biasa.

Ada pihak cuba memberi putarbelit politik dengan menuduh Amir Bazli adalah budak PAS yang berhasrat untuk jatuhkan Zahid. Kalau dia orang PAS, sudah tentu dia di bela. Mana dia YB Salahuddin Ayub yang merupakan wakil rakyat Amir Bazli yang berasal dari kawasan Kubang Kerian? Anwar dan PKR boleh jadikan isu ini untuk mengenakan seorang Naib Presiden UMNO, tetapi ini tidak berlaku.

Amir Bazli tidak dapat mana-mana pembelaan ahli politik. Kes ini memang tidak ada elemen politik. Budak muda ini tidak ambil peduli pun mengenai perkara-perkara seperti politik dan hal ehwal semasa. Dia berkenal dengan Zahid dan anaknya melalui acara membawa motor besar.

Sebagaimana yang berlaku pada Saiful Bukhary yang kes menjadi lewat, begitu juga yang dihadapi oleh Amir Bazli dan dalam kesnya, ia dilewatkan oleh salah guna kuasa dan pengaruh Zahid Hamidi. Adakah Amir Bazli akan dapat keadilan yang diharapkan selama ini besok? Kita sama-sama lihat samada kes ini akan ditangguhkan lagi atau tidak?

Jumaat, 20 Mac 2009

Apa disebalik rancangan Zahid membangun tanah-tanah Wakaf, dan Baitul Mal?


Kongres Ekonomi Islam Ketiga yang berlangsung pada 12 - 15 Januari 2009 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur merumuskan dalam salah satu resolusinya untuk memperkasakan institusi zakat, wakaf, dan dana Muslim.

Dalam tiga minggu selepas itu, Menteri Hal Ehwal Ugama, Jabatan Perdana Menteri, Dato Dr Ahmad Zahid Hamidi dilaporkan Berita Harian Februari 8hb, 2009 menyaksikan tandatangan Memorandum Persefahaman antara anak syarikat UDA, Uda Land North Sdn Bhd dan Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIP) untuk memajukan tanah wakaf Pulau Pinang.

Pada Februari 15hb pula, sebuah pusat kegiatan saudara baru berharga RM7 juta di Taman Seri Rahang, Seremban telah dirasmikan pembinaan di bawah program pembangunan tanah wakaf.

Pada Februari 25hb, satu upacara majlis perasmian pecah tanah Hotel Wakaf Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) pula. Hotel lapan tingkat bertiga bintang di Pantai Puteri, Tanjung Kling, Melaka yang berharga RM22 juta dikatakan adalah hotel yang berkonsep Islam.

Pelancaran bertubi-tubi ini kemungkinan adalah rancangan pembinaan imej politik Zahid. Namun begitu, ia memang sebahagian dari perancangan penubuhan Perbadanan Wakaf Nasional(PWN) yang diumumkan Ahmad Zahid. PWN ditubuhkan di bawah Yayasan Wakaf Malaysia dan berpfungsi menyelaras urusan pembangunan tanah-tanah wakaf di seluruh negara.

Dari angka yang diberitahu Ahmad Zahid, terdapat RM1.9 billion nilai tanah wakaf yang tidak dimajukan iaitu tanah wakaf am seluas 2,700 hektar, dan tanah wakaf khusus seluas 3,500 hektar.

Ini satu jumlah yang boleh dikira besar. Namun begitu, persoalannya adalah mengapa perlu untuk menubuhkan lagi satu entiti untuk membangunkan tanah wakaf? Padahal sudah ada usaha-usaha lain untuk memajukan tanah wakaf bawah rancangan Jabatan Wakaf Zakat dan Haji (Jawhar). dan lain-lain usaha.

Konsep yang dibawa Ahmad Zahid jelas merupakan model dan struktur menyerupai Dana Amanah Hartanah yang mengumpul dana dan membangunkan tanah-tanah wakaf. Mungkin sekali, peruntukkan Kerajaan Persekutuan melalui Jabatan Perdana Menteri sejumlah RM256 juta di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) tidak mencukupi.

Membangunkan tanah wakaf adalah sesuatu yang perlu dilakukan untuk membangunkan ekonomi ummah. Perkara ini sering dibincangkan sebagai satu cara untuk membangunkan ekonomi orang Islam di Pulau Pinang.

Masaalahnya adalah cara struktur korporat yang diusahakan oleh Ahmad Zahid itu membawa kepakaran dan pengurusan yang efisyen akan juga membawa bersama amalan buruk dan penipuan halus dan licik dari dunia korporat. Ini susah untuk dikesan dan disedari oleh pentadbir-pentadbir ugama yang tiada kemahiran dalam perniagaan ala korporat.

Seorang konsultan hartanah mendedahkan rancangan yang dibuat oleh Ahmad Zahid di Pulau Pinang itu tidak akan dapat memanafaatkan ekonomi umat Islam Pulau Pinang.

Kalau mengikut hukum Islam, bukan Islam tidak boleh mengguna atau menyewa tanah wakaf. Dengan rancangan pembangunan yang dilancarkan oleh anak syarikat UDA, konsultan itu berpendapat ia membolehkan orang bukan Islam menyewa dan akhirnya akan hanya memanafaatkan orang bukan Islam.

Menurutnya, anak tempatan Pulau Pinang curiga dengan usaha Ahmad Zahid yang sudah dikenali reputasi sebagai seorang opportunis.

Untuk mendapatkan keyakinan tempatan, helah Ahmad Zahid adalah dengan merancang pembangunan dengan usahasama UDA di bawah Kementeriaan Pembangunan Ushawan dan Pembangunan Koperasi. Dato Noh Omar dipercayai tidak menyedari muslihat Ahamd Zahid dan tidak memahami implikasi kerjasama ini.

Selain itu, Ahmad Zahid telah mengusahakan rancangan pembangunan untuk tanah wakaf termahal di Malaysia. Tanah yang satu masa digunakan sebagai tapak letak kereta dan gerai makan terletak di Jalan Pinang, di belakang Kompleks Antarabangsa, Jalan Sultan Ismail, Kuala Lumpur.

Tanah itu kini sedang dibangunkan oleh Tabung Haji Development dalam satu projek bangunan komsersil yang cantik dan indah. Konsultan ini menyatakan perkara yang sama akan berlaku seperti di Pulau Pinang.

Pembangunan yang berteraskan kepada objektif komersil akan melibatkan tuntutan pulang setimpal dengan pasaran oleh rakan kongsi dan pemegang amanah dana pelaburan. Tidak kira samada rakan kongsi itu syarikat Tabung Haji dan dana itu dana wakaf. Orang Melayu tidak mampu untuk menyewa mengikut harga sewaan pasaran dan akhirnya ia akan diduduki oleh syarikat bukan Islam tempatan atau antarabangsa.

Walaupun Ahmad Zahid dapat menukar imej luarannya dengan imej ugama, ia tidak dapat melarikan dari realiti bahawa Ahmad Zahid bukan seorang berlatarbelakang ugama. Latarbelakang kerjaya sebelum menceburi politik adalah dalam dunia korporat dan perniagaan.

Apabila dia dilantik ke jawatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri untuk mentadbir hal ehwal ugama, bagaikan semulajadi dia jelas menitikberatkan kepada hal ehwal ekonomi daripada hal ehwal spiritual.

Difahamkan dari sumber-sumber di Tabung Haji, sebaiknya dia menyandang jawatan ini, dia telah menubuhkan satu bilik gerakan di Tabung Haji untuk mengenalpasti tanah-tanah Tabung Haji untuk dibangunkan segera.

Cara segera ini menimbulkan curiga staf Tabung Haji kerana pendekatan Tabung Haji dalam pembangunan hartanah adalah untuk jangkamasa panjang dan dirancang dengan cermat. Ianya seolah-olah ada perhitungan di belakang tabir dengan kontraktor, syarikat pembangunan hartanah, dan pembekal.

Selain dari mengenalpasti tanah-tanah Tabung Haji, pasukan Bilik Gerakan ini juga melihat juga mengkaji peluang-peluang untuk membangunkan tanah-tanah Baitul Mal dan Wakaf.

Dalam pasukan Zahid ini, dia telah meletakkan seorang birasnya yang digelar orang Bagan Datoh sebagai Amir Datuk. Dia kini sedang menjual nama Ahmad Zahid dalam urusan dengan pihak Jawi, Baitul Mal Wilayah dan pihak berkuasa ugama ditempat-tempat lain untuk pelbagai cadangan projek-projek.

Seorang lagi yang menggelar diri hanya sebagai Idris kini dipertanggungjawab untuk mengenalpasti syarikat pembangunan hartanah, kontraktor dan pelabur yang sedia membangunkan tanah-tanah baitulmal dan wakaf. Oleh kerana peluang usahasama ini memerlukan komisyen pendahulu yang perlu dikutip oleh Idris, maka mereka bersedia melayani cadangan dari syarikat-syarikat Cina.

Diberitahu sumber bahawa sekeping tanah di hadapan Balai Polis Jalan Campbell, Kuala Lumpur telah ditransaksikan dengan seorang pelabur Cina untuk membuat hotel. Adakah projek hotel ini berupa hotel cara Islam seperti di Pantai Puteri, Melaka?

Dari yang difahami, projek sedemikian tidak cukup menguntungkan dan hotel yang akan dibina hanya bertaraf sederhana. Masaalahnya pendekatan Cina dalam pengurusan hotel sederhana sering melanggar hukum hakam Islam.

Projek hotel ini mendapat kelulusan kerana pihak pelabur sedia membayar wang pendahulu sebanyak RM1 juta. Wang pendahulu yang dimaksudkan itu masuk terus ke poket Ahmad Zahid dan kroninya. Untuk projek ini, satu perjanjian telah ditandatangan untuk mengubah syarat tanah wakaf untuk penggunaan konvensyenal.

Dari cara pembangunan ini dilakukan, Menteri Hal Ehwal Ugama yang apologetik terhadap rasuah politik ini jelas sekali melakukan ketirisan untuk membina 'dana perang' (war chest) untuk politiknya.

Yang jelas sekali adalah kemunculan seorang Akauntan yang bernama Azri sebagai bakal CEO Perbadanan Wakaf Nasional. Azri ini berkait rapat dengan Ahmad Zahid dari masa Kretam dan Inno Sabah. Selepas itu, dia telah masuk Syarikat Maju Perak dan kemungkinan berhenti semasa Perak jatuh kepada pakatan pembangkang. Ahmad Zahid menggunakan Azri kerana kecekapannya memanipulasi buku kira-kira.

Orang kata, harimau bintang tidak boleh membuang tompok. Kalau sudah mula dengan cara haram dan menyalahguna kuasa, apa lagi setelah punya kuasa sebagai Menteri.

Sayang sekali, perwakilan-perwakilan UMNO pendik sekali penilaian politik dan pengukur moral mereka. Mereka mudah tertipu dengan kepitahan Zahid berpidato, imej wara' yang dilakunkan dan sifat ramah mesranya. Nampak gayanya dengan pengaruh Najib, Zahid akan menang sebagai Naib Presiden UMNO.

UMNO perlukan satu reformasi dalam membersihkan parti dari imej rasuah. Adakah boleh seorang perasuah dan penyalahguna kuasa yang tegar seperti Zahid membawa reformasi yang diperlukan UMNO untuk membersihkan dari imej buruk ini. Zahid tidak percaya dan setuju dengan tanggapan ini dan kata ianya hanya dakyah pembangkang.

Bolehkah UMNO terselamat dengan pemimpin korup sedemikian?

Khamis, 19 Mac 2009

Zahid apolegis politik wang

Saya menonton siaran program Agenda Awani yang disiarkan mulai jam 8.30 malam melalui Astro Awani saluran 501 untuk mendengar Zahid Hamidi membincang mengenai tajuk “Persepsi UMNO Parti Korup”.

Dari cara dia menjawab, Zahid Hamidi kelihatan seperti apolegis atau berhujah mempertahankan pengamal politik wang atau rasuah politik yang berlaku dalam UMNO.

Dia menganggap ianya seperti "kesalahan trafik" yang bermaksud salah hanya bila tertangkap. Disamping itu, dia menyebut penangkapan beberapa ahli pemimpin dan ramai ahli UMNO sebagai adalah disebabkan "orang buang kulit pisang" untuk orang jatuh.

Jika saya seorang saja yang menyedari kelemahan hujah Zahid, mungkin ada menuduh saya bias. Saya lamirkan di bawah ini komen seorang sahabatnya, ia-itu Dato Fuad Hassan yang bersamanya dalam Abim, Timbalan Presiden Perkasa dan AJK Bahagian UMNO Gombak.

Saya juga tidak dapat menyembunyikan kekecewaan saya terhadap sahabat saya Dato’ Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang ternyata hambar, kontang idea dan tenggelam dalam kepetahan Dr. Puad..

Saya kecewa seorang yang berpengalaman seperti Dr. Zahid ternyata lemah sekali dalam berhujah dan inilah juga tanggapan ramai terhadap Dr. Zahid seperti yang disampaikan oleh kawan-kawan saya.

Beliau menyebut berkali-kali tentang perlunya beliau menang untuk membolehkannya membuat perubahan dan rombakan terhadap sistem politik UMNO di bawah pimpinan Dato’ Seri Najib Tun Razak. Nampak macam beliau ‘enjoy’ menyebut hubungan baiknya dengan Najib.

Dr. Zahid berjanji untuk membuat kursus-kursus untuk mendidik ahli-ahli UMNO sekiranya beliau menang. Soalnya beliau telahpun berkuasa sekian lama dan menjadi ahli majlis tertinggi yang paling atas melalui persepsi ahli-ahli UMNO yang tinggi terhadap beliau.

Dr. Zahid gagal mengupas tajuk ini dengan bernas dan petah. Beliau nyata teragak-agak dan khayal dalam kelancaran Dr. Mohd Puad. Ini jelas apabila ditanya oleh salah seorang ahli penal mengenai bagaimana Islam boleh membenteras rasuah, beliau menjawab, “semua agama menganggap rasuah itu haram” dan “kita kena melakukan kaedah face to face untuk mencegah rasuah”. Full Stop.

Tercenggang saya akan jawapan beliau. Saya amat mengharapkan seorang yang keluar dari Sekolah Menengah Agama Izuddin Shah, Ipoh dapat memberikan huraian Islam mengenainya, ternyata hampa. Tidak terserlah keintelektualannya.

Salah seorang kawan saya yang bekerja di media letronik memberikan komennya bersahaja. “Mungkin tajuk itu terlalu berat dan beliau ada 'baggage' yang dibawa”.

Begitu mendalam mesej beliau, namun saya menjangkakan Dr. Zahid akan menang salah satu daripada jawatan Naib Presiden yang ditandinginya. Jika tidak siapa lagi yang tinggal dalam UMNO, Hishamuddin ?


Tak payah kita berhujah dan berlapik. Zahid memang seorang pengamal politik wang. Maka demikianlah hujahnya.

Rabu, 18 Mac 2009

Sejarah kedurjanaan politik Zahid

Rumah Zahid di Bagan Datoh

Sedikit sangat maklumat latarbelakang mengenai Zahid Hamidi yang boleh diperolehi di Internet. Kalau ada pun kisah awal politik Zahid, ianya datang dari sumber pembangkang berkenaan syarahan KKN oleh Zahid sebagai Ketua Pemuda UMNO semasa pembukaan Persidangan Pergerakan Pemuda UMNO tahun 1997. KKN adalah pendikkan untuk Kronisma, Korupsi dan Nepotisma.

Sumber Wikipedia Bahasa Melayu hanya memberi sedikit maklumat mengenai jawatan terakhirnya sebagai Timbalan Menteri Pelancongan dan sejarah pendidikkan di Ipoh, Kelang dan Universiti Malaya. Disebut juga Zahid ditahan di bawah ISA pada 21 Sepetember 1998 kerana terlibat dengan gerakan subversif menyokong reformasi.

Sejarah politik Zahid bermula pada lebih kurang tahun 1982 apabila dia dibawa masuk sebagai AJK Terlantik Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Bagan Datoh, Perak oleh Ketua Pemuda Bahagian. Ketua Pemuda Bahagian semasa itu adalah Hj Mohamad Khairi Yahya, yang kini seorang pesara Pengetua Sekolah Menengah.

Semasa itu, Zahid sedang bekerja dengan Amanah Saham MARA dan secara part-time mengajar di Yayasan Anda bersama Roslan Kassim dan Anwar Ibrahim. Kalau ada yang masih ingat, Zahid mundir ke sana ke mari dengan kereta Nissan March semasa itu.

Zahid dibawa masuk dalam politik UMNO oleh seorang sepupunya bernama Azhari Mokhtar yang memberinya laluan untuk menjadi Ketua Pemuda Cawangan. Azhari melihat Zahid mempunyai potensi dan masa depan politik yang baik sebagai seorang keluaran Universiti. Dia yang melobi kepada Mat Khairi untuk mengambil Zahid ke dalam AJK Pemuda Bahagian.

Mat Khairi pada masa itu sudah menghampiri umur 40 tahun. Dia sudah merancang peralihan kuasa kepada Zahid. Untuk pemilihan di akhir tahun 1982 itu, dia mencadangkan Zahid tandingi jawatan Naib Ketua Pemuda UMNO Bahagian bagi memudahkan peralihan kuasa kepadanya beberapa tahun lagi.

Rupa-rupanya niat baik Mat Khairi itu dibalas dengan tuba oleh Zahid. Di belakang, Zahid merancang untuk menjatuhkan Mat Khairi. Dia merasa angkuh dan jijik untuk menjadi Naib kepada orang kampung. Mana tidak, dia sudah berlaga bahu dengan pemimpin-pemimpin besar UMNO seperti Musa Hitam di Kuala Lumput.

Nasibnya baik kerana dia berjaya mengalahkan Ketua Pemuda Bahagian yang ada. Dari situ, dengan bantuan kawan-kawan, dia mula dapat lebih banyak perkenalan dengan orang-orang penting politik. Dengan meletakkan dirinya sebagai "orang Anwar", kerjaya politiknya berjaya meningkat hingga menjadi ahli Exco Pemuda Pusat.

Kenaikkan Zahid di cawangan dan bahagian bermula dengan laluan dari sepupunya Azahari dan ahli-ahli tempatan Bagan Datoh. Apabila dia sudah naik, ditinggalkan semua mereka yang membantunya tanpa pembelaan. Azahari sendiri dibiarkan begitu saja selama pulohan tahun tanpa dibantu dari keuntungan nasib baiknya.

Politik Zahid penuh dengan peristiwa-peristiwa dan tingkah laku yang tidak menunjukkan kesetiakawanan dalam berpolitik. Banyak rakan politik yang ditikam dari belakang apabila timbul peluang.

Bukan setakat itu, Zahid tidak malu mengutuk pihak-pihak yang pernah membantunya. Tetapi apabila terjebak dengan masaalah, dia tidak malu untuk merayu pertolongan. Setelah pulih semula keadaan, dia sedia menghentam mereka yang menolongnya itu kembali.

Semasa Rahim Tamby Chik menghadapi masaalah mengenai tuduhan salahlaku seks dengan anak bawah umur, Zahid adalah dalang yang meletakkan tekanan memaksanya mengundur dari jawatan Ketua Pemuda. Jawatan pemangku Ketua Pemuda diganti oleh Nazri Aziz. Dapat Zahid naik menjadi pemangku Naib Ketua Pemuda.

Sehabisnya tempuh, Nazri enggan bertanding jawatan Ketua Pemuda. Zahid yang bertanding dan menang dalam satu pertandingan empat penjuru. Semasa dapat menyandang jawatan itu, begitu menjunjung tinggi dia memuji Dr Mahathir. Dia pernah menyebut, "Aku sayang orang tua itu."

Rupa-rupanya manis dibibir saja. Dalam diam-diam, dia membantu rancangan Anwar untuk memalukan Dr Mahathir dengan syarahan KKN. Semasa itu, Anwar sudah tidak sabar untuk menggantikan Dr Mahathir dan merancang menjatuhkannya.

Reaksi Dr Mahathir kepada tuduhan KKN Zahid adalah dengan mendedahkan semua nama-nama yang mendapat projek kerajaan dan projek pengswastaan. Zahid didapati mendapat projek pengswastaan dan pegang saham Kretam bawah namanya.

Terdedahlah salah laku CBT dalam saham Kretam kerana ia dipunyai oleh Yayasan Gerak Bakti. Zahid adalah salah seorang ahli Lembaga Amanah. Rupanya dia telah menyalurkan saham yang diperuntukkan MITI kepada Yayasan Gerakbakti kepada sebuah syarikat kepunyaannya suami isteri. Kesalahan pecah amanah sedemikian boleh membawa hukuman penjara.

Dengan bantuan Najib, dia meminta pertolongan Dr Mahathir untuk membantu menyelesaikan masaalah tersebut. Zahid pun terlepas dari hukuman.

Selain salahlaku Kretam, Zahid menggunakan kedudukkannya sebagai Pengerusi Bank Simpanan Nasional untuk merasuah perwakilan Pemuda dengan kad kredit.

Itu pun apabila berlaku reformasi akibat pemecatan Anwar Ibrahim atas salahlakunya, Zahid berpihak kepada Anwar dan membelakangkan Dr Mahathir sekali lagi. Semasa dia berada di Kota Kinabalu, dia ditangkap bawah ISA. Ada pihak berkata Zahid cuba melarikan diri ke luar negara.

Semasa dalam tahanan ISA, isterinya Hamidah telah merayu bantyuan dari bekas Ketua Pemuda UMNO Pulau Pinang, Nordin Mohd Noor. Nordin telah berjumpa dengan Mokhzani untuk meminta merayu pada Dr Mahathir. Sepanjang dilantik Zahid sebagai Bendahari, dia telah meminggirkan Mokhzani dan dia digunakan untuk mendekatkan diri dengan Dr Mahathir.

Dr Mahathir membantu dan lepas lagi Zahid. Dia pun meletakkan jawatan sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Sepanjang tidak mempunyai jawatan, dia telah berusaha untuk datang kembali. Pelbagai usaha diguna untuk memujuk hati Dr Mahathir.

Dikatakan dia memberi baksis kepada salah seorang ADC Dr Mahathir untuk mengetahui jadual Dr Mahathir. Dia akan muncul di Majlis-Majlis yang ada Dr Mahathir. Bila ada peluang, dia akan memunculkan diri berkongsi lift dengan Dr Mahathir. Itu yang membolehkan dia kekal sebagai ahli Parlimen Bagan Datoh.

Nasibnya baik. Apabila Abdullah Badawi naik, dia memberinya peluang untuk menjadi Timbalan Menteri. Walaupun Abdullah melihatnya sebagai orang Najib, dia berjaya meyakinkan Pak Lah.

Dengan cekap, dia berjaya temberang Abdullah engan kata-kata kononnya ayah Zahid telah berpesan supaya berbaiah setia kepada Pak Lah. Diberitahu Pak Lah bahawa ayahnya pernah berguru dengan Abdullah Fahim, Datok kepada Abdullah di Kepala Batas.

Abdullah Fahim pernah mengajar sekejap di Sekolah Izzudin yang ayahnya bersekolah dan dipanggil pulang ke Kepala Batas. Menurut Zahid, ayahnya mengikut Abdullah Fahim pulang ke Kepala Batas dan berguru dengannya. Walluhu Alam, ini Zahid yang bercakap.

Bagaikan roda yang berputar, tidak lama lepas dia merasa jawatan Timbalan Menteri, dia telah mengikut rasmi lalang untuk mengenepikan jasa dan bantuan Dr Mahathir kepadanya. Apabila Dr Mahathir mula menegur Abdullah pada tahun 2005, Zahid dan Ali Rustam adalah antara suara yang paling lantang mengkritik dan menghina Dr Mahathir.

Bukan setakat ayah, Zahid berdendam kepada anaknya, Mukhriz. Mukhriz adalah adik kepada Mokhzani yang pernah membantunya lepas dari ISA. Dia dikritik dengan kasar dan keras semasa memberi komen ikhlas mengenai ucapan Abdullah di Persidangan Agong UMNO 2006. Sememang benar ucapan Pak Lah cetek dan hanya mengulang ucapan bujet di Parlimen.

Zahid dijangka mendapat tempat dalam kebinet Najib kerana hubungan lamanya dengan Najib. Dia pernah bersama dalam exco semasa Najib memegang jawatan Ketua Pemuda. Semasa Najib pertama kali memegang jawatan Menteri Pertahanan pada awak tahun 90an, Zahid adalah Setiausaha Politik Najib. Zahid pun baik dengan Rosmah dan ini satu kelebihan utama.

Ramai pegawai-pegawai MINDEF yang bertugas semasa itu bercerita mengenai persekongkolan terbuka antara Zahid dan Rosmah untuk membalun pelbagai kontrak-kontrak di MINDEF.

Ura-ura mengatakan Zahid akan diletakkan sebagai Menteri Pembangunan Usahawan dalam kabinet Najib. Dalam jawatan Menteri Ugama pun dia boleh mengatur "rancangan" untuk menyapu komisyen dan baksis dari pembangunan tanah-tanah wakaf. (Pendedahan akan datang) Di MECD, Zahid akan bagaikan tikus jatuh ke tepong.

Inilah pemimpin yang satu masa dahulu berdegar-degar atas pentas dan TV berpidato mengenai amalan korupsi, kronisma dan nepotisma.

Begitulah sejarah politik Zahid yang penuh dengan sifat bermuka-muka. Pendirian yang bagaikan lalang mudah ditiup ke sana ke mari untuk politik. Perjuangan dalam dirinya hanya menanam tebu di bibir. Apabila dia dalam kesusahan, dia serupa melepaskan anjing tersepat. Segala budi dibalas dengan tuba.

- Disunting pada Mac 18hb 2009 8:30 am

Ahad, 15 Mac 2009

Pendedahan Jenayah Ahmad Zahid Hamidi XIII: Kesalahan dah terang dan jelas

Dari Bhg 12

SUDAH TERANG LAGI BERSULUH


  • Perhubungan Amir Bazli Abdullah dengan Nurulhidayah adalah benar. Percintaan ini dihalang oleh Dato Ahmad Zahid Hamidi.
  • Amir Bazli Abdullah di pukul oleh sekumpulan samseng “Dato Ahmad Zahid Hamidi”.
  • Hasil dari serangan samseng ini Amir Bazli Abdullah cedera sehingga meninggalkan kecacatan kekal. Serangan ini juga dipercayai boleh membunuh beliau dan Datin Hamidah, isteri pada Dato Zahid Hamidi menahan dari serangan berterusan.
  • Tuduhan Dato Zahid Hamidi dalam akuan bersumpah “Afidavit pertama Dato Ahmad Zahid Hamidi adalah palsu. Tuduhan diculik tetapi tidak di repot kepada pihak berkuasa meragukan. Gambar yang diberi oleh Amir Bazli Abdullah yang menunjukkan betapa ceria mereka adalah bukti itu BUKAN satu penculikan. Ini bermakna kenyataan akuan sumpah itu tidak benar dan pertuduhan menculik juga tidak benar dan satu akuan palsu.
  • Tuduhan culik dan mengurung Nurulhidayah dalam sebuah rumah pangsa puri di Kajang juga adalah satu akuan sumpah palsu. Gambar mereka di kawasan rumah pangsa adalah gambar percintaan dan bukan satu jenayah yang dilakukan oleh Amir Bazli Abdullah. Lebih dari itu perjanjian penyewaan rumah pangsa itu ditandatangani oleh anak Dato Ahmad Zahid Hamidi, Nurulhidayah sendiri.
  • Apa yang jelas sekarang ini adalah Amir Bazli Abdullah di pukul oleh sekumpulan samseng dan Dato Ahmad Zahid Hamidi cuba mencari helah untuk memberi justifikasi atas apa sahaja perbuatan yang dilakukan. Beliau mendakwa Amir Bazli Ahmad mahu memburukkan namanya adalah tanpa asas kukuh. Amir Bazli Abdullah diturut dikatakan mereka ceritanya sungguhpun yang jelas mereka justifikasi palsu adalah Dato Ahmad Zahid Hamidi.
Menuntut pembelaan

  • Semenjak kes kegiatan gengster Dato Ahmad Zahid Hamidi membelasah Amir Bazli Abdullah dan laporan polis yang dibuat oleh Amir Bazli Abdullah pada 20.12. 2006 sehingga ke hari ini tidak ada siasatan terbuka dibuat oleh pihak polis.
  • Malah pada hari laporan itu dibuat, pada 20.12.2006, seakan polis memaklumkan Dato Ahmad Zahid Hamidi kerana pada hari yang sama Nurulhidayah Ahmad Zahid Hamidi menghantar mesej kecewa mengenai laporan yang dibuat oleh Amir Bazli Abdullah.
  • Amir Bazli Abdullah dalam usaha menuntut pembelaan telah menghantar laporan insiden ini kepada Tan Sri Musa Hassan, selaku Ketua Polis Negara, kepada YAB Dato Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi, Perdana Menteri Malaysia dan DYMM Sultan Perak. Amir Bazli Abdullah juga telah memohon Ketua Unit Pendakwaan Selangor untuk mengetahui perkembangan laporan.
  • Tindakan Sivil turut diambil memandangkan kes siasatan jenayah ke atas Dato Ahmad Zahid Hamidi tidak mendapat respons yang memuaskan. Dalam tuntutan sivil inilah Dato Ahmad Zahid Hamidi berbohong mengenai insiden 16.01.2006.
Semua telah dilakukan untuk melunaskan proses-proses yang perlu diambil oleh kita sebagai rakyat Malaysia. Namun tidak ada pembelaan untuk saudara kita Amir Bazli Abdullah. Sehingga hari ini POLIS masih gagal menyiasat secara serius, mengadakan kawat cam untuk mengenal pasti siapa yang terlibat, tidak menahan untuk siasatan dan sebagainya.

Apa yang ada sekarang seakan membenarkan kata-kata Dato Ahmad Zahid Hamidi bahawa kes ini akan dibuang dalam tong sampah sekiranya dilaporkan juga kepada polis. Adakah ini tidak perlu kita bela. Malah apa yang kita lakukan ini adalah untuk menggesa pihak-pihak tertentu untuk bangkit menyempurnakan pembelaan atas anak Negeri Kelantan yang telah menjadi bukan sahaja mangsa kepada kepimpinan negara kita malah seakan menjadi mangsa kepada jabatan yang bertanggung jawab khususnya pihak polis. (SATU CABARAN KEPADA PDRM AGAR LEBIH TELUS DAN BERINTEGRITI.)

Adakah ini satu teladan kepada kita bahawa sekiranya kita hanya anggota rakyat biasa maka kita mempunyai hak yang kurang berbanding dengan kepimpinan.

Kedudukan isu ini bukan tidak diketahui oleh kepimpinan negara kita. Perkara ini juga pernah disebut dalam Parlimen dan berikut adalah keratan dari “hansard report” yang diperoleh oleh kami.



KESIMPULAN

Amir Bazli Abdullah hari ini mempunyai trauma dengan kecacatan pada dahinya setelah dibelasah oleh Dato Ahmad Zahid Hamidi. Namun mereka yang bertanggung jawab tetap berjaya sebagai Menteri, bakal Naib Presiden UMNO, bakal Pengerusi UMNO Perak sungguhpun terpalit dengan perbuatan jenayah.

Hari ini penghakiman yang adil belum lagi berlaku ke atas kezaliman yang telah dilakukan oleh Dato' Ahmad Zahid Hamidi. Nukilan ini adalah bertujuan untuk melihat keadilan kembali bersinar dalam kehidupan Amir Bazli Abdullah.

Kita mempunyai mata untuk melihat, kita punyai telinga untuk mendengar dan kita punyai akal untuk berfikir siapakah yang telah melakukan kezaliman dalam kes ini.

Keadilan perlu ditegakkan dalam usaha kita menidakkan & meruntuhkan kezaliman. Jika hari ini kita biarkan jenayah berlaku, maka seolah-olah hari ini kita juga mehalalkan jenayah kejam seumpama ini dilakukan dan diteruskan andainya jenayah ini juga berlaku ke atas keluarga kita.

Renungkanlah wajah ayah, abang dan adik lelaki kita. Jika kita mahu apa yang terjadi terhadap Amir Bazli Abdullah berulang, kita perlu memastikan dan berdoa agar penjenayah seperti Dato' Ahmad Zahid Hamidi dihukum bahkan tidak layak untuk mengangkat sumpah sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri apatah lagi bagi memimpin Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) yang di bawah kelolaan beliau sekarang. Sikapnya sama sekali tidak mencerminkan sikap mulia an mempunyai kredibiliti sebagai seorang Menteri yang mempunyai tanggungjawab dalam bidan keagamaan.

Jenayah yang dilakukan oleh Dato' Ahmad Zahid Hamidi ini adalah suatu bentuk perbuatan khianat terhadap diri sendiri yang mempunyai latar belakang pendidikan agama. Kita sebagai rakyat Malaysia perlu bersama-sama menjadi hakim yang cerdik akal dan mindanya untuk memastikan kezaliman jenayah Dato' Ahmad Zahid Hamidi ini mendapat penghukuman dan pembalasan yang setimpal. Semoga Allah S.W.T. memberkati usaha kita yang berani menyatakan kebenaran.

********** Habis **********

Sabtu, 14 Mac 2009

Pendedahan Jenayah Ahmad Zahid Hamidi XII: Menjawab pembohongan Zahid

Dari Bhg 11

Berikut juga adalah surat perjanjian yang mengandungi tanda tangan rumah pangsa yang di sewa. Ini sekali gus menyangkal Nurulhidayah telah dikurung dan dituduh diculik.

Dirakamkan “Perjanjian Penyewaan” yang telah ditandatangani oleh Nurulhidayah Ahmad Zahid Hamidi

Berikut adalah imbasan afidavit plaintif dalam menjawab tuduhan penipuan Dato Ahmad Zahid Hamidi.





Hantarkan Dato Ahmad Zahid Hamidi ke penjara (Dakwa di mahkamah segera.)

(Sila klik imej untuk dapat membaca pengakuan bersumpah Amir Bazli.)

Jumaat, 13 Mac 2009

Pendedahan Jenayah Ahmad Zahid Hamidi XI: Pengakuan bersumpah Menteri Ugama pembohong

Dari Bhg 10

Berikut adalah dokumen akuan bersumpah Dato Ahmad Zahid Hamidi:







Mengandungi tanda tangan Dato Ahmad Zahid Hamidi


Dengan pengakuan bersumpah tetapi kenyataan berbohong Dato Ahmad Zahid Hamidi dengan mudah sepatutnya dihumban ke penjara.

(Sila klik imej untuk dapat membaca pengakuan bersumpah Zahid)

Khamis, 12 Mac 2009

Pendedahan Jenayah Ahmad Zahid Hamidi X: Nurulhidayah laku dengan rela, Nafi Zahid

Dari Bhg 9

Dalam menjawab mengenai penculikan dan dibawa ke Kelantan, anak Dato Ahmad Zahid Hamidi sendiri telah pergi ke Kota Bharu dengan Amir Bazli Abdullah secara sukarela pada Disember 2005 bersama anak kecilnya tersebut.

Jjusteru itu, NurulHidayah juga telah pun bercadang agar saya menyewa rumah pangsa di Kajang seperti yang dinyatakan di dalam perenggan 5 Afidavit tersebut. Saya telah pun berbuat demikian pada November 2005 di mana Nurulhidayah degnan sendirinya telah pun menandatangani Perjanjian Sewa yang berkenaan tersebut sebagai seorang saksi yang dilampirkan bersama di sini sebagai eksibit AB-1 (bawah)


Turut dalam Afidavit Amir Bazli Abdullah, beliau menegaskan

Saya juga menyatakan bahawa selepas saya menyewa rumah pangsa di kajang tersebut, Nurulhidayah dengan sendirinya telah pun secara rela datang tinggal di sana dengan anaknya dan juga pembantu-pembantu rumahnya:

Amir Bazli Abdullah turut dalam afidavitnya mengemukakan beberapa gambar yang diambil oleh saya bersama dengan saya di kota Bahru pada 1/12/2005 secara kolektif di sini sebagai ekshibit AB-5 yang jelasnya menunjukkan kerelaan dan kebahagiaan Nurulhidayah pada masa yang kononnya beliau diculik dan dikurung oleh saya yang mana adalah dinafikan dengan tegasnya.


Gambar Amir Bazli Abdullah, Nurulhidayah dan anak Nurulhidayah menunjukkan sikap kemesraan Amir Bazli Abdullah bersama kanak-kanak tersebut.




Ini adalah gambar pada 1.12.2005 Amir Bazli Abdullah bersama Nurulhidayah di rumah pangsa Kajang. Persoalannya adakah ini gambar Nurulhidayah yang di culik? Tambahan lagi, Nurulhidayah sendiri menandatangani Surat Perjanjian Sewa sebagai seorang saksi.


Ini adalah gambar sewaktu Amir Bazli dan Nurulhidayah di Kelantan. Adakah ini wajah orang yang diculik? Adakah ini sebenarnya wajah anak Datuk Ahmad Zahid Hamidi yang dikatakan Dato Ahmad Zahid Hamidi berada dalam keadaan bahaya dan dikurung?

Persoalan seterusnya, kalau benar ini satu perbuatan jenayah penculikan kenapa tidak dilaporkan kepada polis? Anak dan cucu Dato Ahmad Zahid Hamidi di culik dan suami Nurulhidayah memaklumkan isteri dan anaknya di culik dan mereka tidak melaporkan kepada polis. Apa motif penculikan itu? Wang ?

Sebenarnya jelas ini adalah satu pembohongan dalam satu akuan bersumpah dan ini adalah satu kesalahan yang boleh di hukum. Sebenarnya pembohongan Datuk Zahid Hamidi adalah jelas dengan bahan-bahan yang telah dikemukakan oleh Amir Bazli Abdullah bagi menyangkal tuduhan penculikan. Nurulhidayah tidak diculik dan pembohongan ini adalah untuk menutup perbuatan jenayah Datuk Ahmad Zahid Hamidi.

Rabu, 11 Mac 2009

Pendedahan Jenayah Ahmad Zahid Hamidi IX: Zahid cuba menipu

Dari Bhg 8

AKAUN BERSUMPAH DATUK ZAHID HAMIDI – SATU PENIPUAN

Memandangkan polis masih tidak menjalankan siasatan maka atas nasihat peguam Amir Bazli Abdullah telah mengemukakan satu writ saman untuk menuntut ganti rugi bagi segala kecederaan yang dialami oleh Amir Bazli Abdullah.

Writ saman itu turut memuatkan insiden yang berlaku pada 16.01.2006. Maklumat mengenai writ saman itu terkandung dalam muka 10 dan muka 11 buku ini di bawah tajuk APA YANG BERLAKU PADA 16.01.2006.

Writ saman tersebut telah menerima respons “ Afidavit pertama Dato Ahmad Zahid Hamidi” Guaman Sivil No 22-11-1151-2007. Afidavit pertama Dato Ahmad Zahid Hamidi telah di balas dengan Afidavit balasan Amir Bazli Abdullah dalam Guaman Sivil No : MT1-22-1151 Tahun 2007

Dalam membalas writ saman, Dato Ahmad Zahid Hamidi telah menipu secara terang-terang apa yang telah berlaku. Kami akan mengemukakan kenapa kami dapati bahawa Afidavit Pertama Dato Ahmad Zahid Hamidi satu penipuan.

Afidavit Ahmad Zahid Hamidi menafikan apa yang berlaku sebaliknya telah menuduh bahawa Amir Bazli Abdullah telah menipu dan telah menculik anaknya berbulan-bulan.

DITEGASKAN

Dato Ahmad Zahid Hamidi dalam kenyataan bersumpahnya memaklumkan:

Menurut anak menantu saya, isteri dan anaknya telah diculik dan dibawa lari oleh plaintif. Dia segera mencari mereka di seluruh rantau tetapi tidak berjaya mengesan di mana mereka. Akhirnya anak perempuan saya telah berjaya melepaskan dirinya dan membawa anak kecilnya.

Dari aduan anak perempuan saya, mereka telah dikurung di sebuah rumah pangsa pada suatu tempat di Kajang. Suaminya telah dapat mengesan alamat itu tetapi mendapati rumah pangsa itu sudah ditinggalkan dan penculiknya plaintif (Amir Bazli Ahmad) entah di mana. Suaminya terus berusaha mencarinya serta tempat duduknya.


Ini satu pembohongan dan pembohongan ini dilakukan dalam ikrar bersumpah Datuk Ahmad Zahid Hamidi.

Nota: Kenapa dikatakan Zahid menipu?

Ramai komentar menyalahkan Amir Bazli kerana kononnya membawa lari anak orang atau isteri orang. Ada yang kata padan muka. Reaksi mereka boleh difaham jika apa yang dikatakan Zahid itu betul. Penting sekali adalah adakah ini paksaan atau kerelaan?

Sama-sama kita ikuti dalam Bahagian selepas ini.

NST melaporkan Menteri 'Gangster' mendahului banci Naib Presiden

NST melaporkan satu bancian yang dibuat oleh Prof Dr Abu Hassan Hasbullah's Zentrum Future Studies Malaysia. Berdasarkan maklumat Memo Belakang, bancian ini sampel 163perwakilan.

Zahid dikatakan berada ditingkat teratas untuk pertandingan Naib presiden UMNO dengan peratusan 25%.

New Straits Times, March 29th, 2009

Survey: Ali the front-runner

By : Farrah Naz Karim

PUTRAJAYA: The pole position in the impending Umno election race has changed drastically since nominations were last tallied, according to a Universiti Malaya survey concluded last month.

Tan Sri Muhyiddin Yassin, who secured about twice the number of nominations as his competitors for the deputy president's post, is now said to be lagging behind his closest rival, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, who has the support of 54 per cent of delegates compared to his 35 per cent.

Another candidate, Tan Sri Muhammad Muhammad Taib, remained in third place with 11 per cent of the votes in the survey conducted by Prof Dr Abu Hassan Hasbullah's Zentrum Future Studies Malaysia of the university.

The survey had some 2,030 respondents, including 163 Umno delegates.

In the same survey among members of other political parties, including Barisan Nasional components, 66 per cent preferred Muhyiddin, while 48 per cent of the public felt he should hold the post.

The survey of Umno ordinary members showed that 47 per cent wanted Ali as deputy president. However, if the numbers were lumped together, the difference in support for Ali and Muhyiddin was a mere two per cent, with the former securing 43 per cent.

The micro study on Political Influences of the 2009 party election, in detailing the strengths and weaknesses of the three candidates, said that a majority of candidates concurred that Muhyiddin was the most "intelligent, charismatic", the candidate with the best "international relations" and the one with "leadership".

He was also the one that "people trusted the most", the report said, adding that Muhyiddin was also viewed as the least corrupt.

However, he lost out to Ali in terms of "popularity, diplomacy" and "political experience".

Muhammad was picked as the most experienced candidate but was also viewed by respondents as the one with the most problems related to perceptions on nepotism, cronyism and corruption.

He recorded 48 per cent, compared with Ali and Muhyiddin, with 29 and 23 per cent, respectively.

The survey also concluded that Datuk Seri Hishammuddin Hussein, who led in the number of nominations for the vice-presidents' posts, has ended up as the one with the least support in the eight-candidate list.

Hishammuddin, who is vacating his Umno Youth chief post , is losing out to Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, who from the start had been trailing a spot behind him.

Zahid, according to the survey, secured 23 per cent of votes compared to Hishammuddin's six per cent.

The survey, which said that results from Sarawak, Sabah, Kedah and Perlis would only be processed later this week, also revealed that Datuk Seri Dr Rais Yatim and Datuk Seri Mohd Khaled Nordin had gone up to second (18 per cent) and third (14 per cent) positions respectively.

In the battle for the Wanita chief post between Tan Sri Rafidah Aziz and Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, it said that the latter was in the lead with 53 per cent.

The current standing of popularity among the three contenders for the Youth chief post showed leading nominee Datuk Mukhriz Mahathir moving down to second place with 39 per cent, while the wing's current deputy chief Khairy Jamaluddin had the support of 46 per cent of respondents.

Datuk Rosnah Abd Rashid Shirlin, who was racing head and head with her competitor Datuk Shahaniza Shamsuddin, had fallen to third place, with the latter taking top spot with 27 per cent.

Datin Ismalina Ismail was in second place.
Nasiblah UMNO kalau seorang penjenayah gangster yang perasuah, hipokrit dan tidak berkebolehan dijadikan pemegang jawatan utama parti.

Selasa, 10 Mac 2009

Blog 'Dua Dunia ... Zahid Hamidi' mendapat perhatian

Pihak Zahid Hamidi sudah menyedari akan kewujudan blog ini sepulangnya dari Mekah. Namun begitu, mereka mengambil sikap untuk tidak mempedulikan blog ini. Kononnya blog tidak akan mempengaruhi dan mengubah sikap dan pendirian perwakilan.

Biarlah sikap mereka demikian, lagi dibiarkan tanpa jawapan, lama-lama rakyat akansedar. Kini laman web UMNO Reform telah meberi pendedahan kepada kewujudan blog ini pada Mac 5hb, 2009. Berikut adalah tulisan ringkas mereka:

Pendedahan isu Zahid Hamidi

Written by Webmaster
Thursday, 05 March 2009

Membaca http://anti-zahid.blogspot.com/ mungkin akan membuka kita sendiri kepada apa yang berlaku atas calon Naib Presiden UMNO ini. Tuduhan ke atas beliau juga berat. Ini tuduhan jenayah - menculik - memukul dengan begitu dahsyat sekali dan menurut blog ini laporan polis telah dibuat tetapi tidak mendapat sebarang tindakan sehingga ke hari ini.

Perkembangan isu Zahid Hamidi ini amat memeranjatkan sungguhpun blog http://chegubard.blogspot.com pernah memberi prebiu mengenai isu Zahid Hamidi. Adakah UMNO akan membiarkan mereka ini di beri peluang untuk mentadbir negara. Mungkin adalah amat perlu kita melawati laman pendedahan Zahid Hamidi yang dikatakan oleh blogmaster, masih tidak mendapat pembelaan.

Apa pun perkara ini dikatakan masih tergantung dan isu ini sebenarnya tidak boleh dibiarkan lama. Dari makluman yang di tulis oleh blogmaster tersebut kes ini bermula dari tahun 2005 - kalau tidak silap dan telah melalui 4 tahun tanpa pembelaan. Ada yang berani komen mengenai isu ini dan adakah Zahid Hamidi sesuai untuk menjadi Naib Presiden dengan terbongkarnya isu ini.

Zahid kini kononnya berada ditahap tertinggi dalam survey yang dibuat mengenai pemilihan Naib Presiden. Dato Hishamuddin yang mendapat pencalunan terbanyak pun nampaknya menghadapi perjalanan mencabar ekoran dariperarakkan PPSMI. Hanya Dato Shafie Apdal yang dijangka stabil kerana wakilSabah akan diberi peluang oleh perwakilan-perwakilan.

Penentangan kita terhadap Zahid bukan kerana untuk melihat Zahid kalah. Kita menentangnya kerana Zahdi adalah pemimpin yang akan menjadi liabiliti kepada UMNO. Selain sikapnya yang hipokrit ugama, pemimpin yang tidak berkeupayaan berfikir, dan perasuah, Zahid masih mempunyai pertalian kuat dengan PKR melalui bekas rakan sepejabatnya, Johari Abdul dan bekas Setiausaha Kerja Pemuda UMNO bawahnya, Saifuddin Nasution.

Sekiranya dia terpilih, UMNO akan berada dalam keadaan malu apabila kerusi Naib Presiden dikosongkan lagi kerana Zahid akan tewas dalam kes jenayah terhadapnya.

Isnin, 9 Mac 2009

Pendedahan Jenayah Ahmad Zahid Hamidi VIII: Memujuk jangan lapur

Dari Bhg VII

MEMUJUK UNTUK JANGAN LAPOR PADA POLIS

Keluarga Ahmad Zahid Hamidi melalui isteri dan anaknya senantiasa hadir untuk memujuk beliau supaya jangan melaporkan kepada polis. Pujukan dan rayuan akan membenarkan anaknya Nurulhidayah untuk mengahwini Amir Bazli Abdullah turut dibuat.

Atas alasan itu serta trauma dan sesi perubatan yang agak lama maka laporan polis tidak dibuat terlebih dahulu. Sungguhpun begitu apa yang penting untuk kita lihat adalah mengenai insiden belasah itu. Adakah insiden belasah itu tidak berlaku? Adakah ini rekaan semata-mata. Apakah anaknya Nurulhidayah tidak tahu mengenai insiden Amir Bazli Abdullah dibelasah oleh bapanya Datuk Ahmad Zahid Hamidi? Namun kolaborasi dengan Datuk Ahmad Zahid Hamidi begitu akrab sekali.

Pada 20hb Disember 2006 pada hari Amir Bazli Abdullah membuat laporan polis anaknya, Nurulhidayah telah menghantar satu pesanan ringkas. Berikut adalah mesej yang diterima :


Mesej: Tak sangka krn nurul tak jumpa n balas sms abg, abg buat repot polis kat balai kjg. Abg buat la apa yg patut asal puas hati. Terima kasih byk2


Pesanan ini adalah dari Nurulhidayah berserta dengan nombornya sekali. Ini jelas menunjukkan bahawa Nurul juga tahu mengenai insiden tersebut dan polis juga telah memaklumkan kepada Datuk Ahmad Zahid Hamidi mengenai laporan yang dibuat. SMS ini diterima pada hari laporan dibuat. Perhubungan akrab antara polis dengan Datuk Ahmad Zahid Hamidi adalah amat jelas.

Dengan itu adalah tidak salah bagi Amir Bazli Abdullah untuk membuat konklusi bahawa polis dan Datuk Ahmad Zahid Hamidi berhubung rapat kerana tepat pada masa Amir Bazli Abdullah membuat laporan, Nurulhidayah pun menghantar sistem pesanan ringkas mengenai laporan itu.