Rabu, 23 Jun 2010

Zahid sikaki tikam belakang tegur mengenai amalan politik sate?

Kami terbaca tulisan Malaysia Instinct yang bertajuk Ada Tukang Cucuk Daging, Ada Tukang Bakar dan Paling Jahat Tukang Kipas.

Baca berikut ini dahulu:

Kenyataan Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengenai amalan politik sate di kalangan pendokong parti itu patut mendapat perhatian serius semua pihak termasuk pemimpin dan mereka yang dipimpin dalam parti berkenaan.

Sebenarnya amalan memburuk- burukkan pemimpin dalam parti UMNO sememangnya sudah berlaku beberapa tahun lalu tetapi tidak ramai yang ingin mengambil tahu. Pemimpin yang benar-benar bekerja untuk parti dan rakyat negara ini sering menjadi mangsa fitnah dan berjaya ditumbangkan dalam pemilihan pemimpin parti bila tiba masanya.

Sesetengah ahli UMNO menganggap amalan dan budaya itu sudah sebati dan diterima pakai kebanyakan ahli parti.

Ketika perpecahan orang Melayu dalam arena politik yang semakin meruncing di negara ini, saya menganggap kenyataan Ahmad Zahid harus diambil perhatian sebelum nasi menjadi bubur.

Orang Melayu perlu bersatu, rasional dan tidak sentiasa melayani emosi negatif agar pencapaian pemimpin UMNO dalam Pilihan Raya Ke-13 nanti disegani masyarakat Malaysia.

Saya bersetuju agar ahli UMNO berhenti mengamalkan budaya ‘politik sate’ yang berleluasa dalam parti itu kerana ia boleh menyemai perasaan benci di kalangan mereka sehingga menimbulkan perpecahan.

Sebarang perselisihan pendapat seharusnya diselesaikan segera supaya tidak berlarutan sehingga ke satu peringkat yang tidak boleh diselamatkan lagi.

Kita tidak boleh amalkan politik sate kerana unsur sate yang mungkin ada dalam parti UMNO pada masa kini boleh merosakkan kehidupan orang Melayu.

Memang benar dalam proses membuat sate ada tukang cucuk daging, ada tukang bakar dan paling jahat tukang kipas kerana dia akan bakar daging untuk orang lain makan.

Oleh itu ahli yang menjadi seperti tukang kipas dan tukang cucuk dalam UMNO adalah petualang parti yang mesti diketepikan sepanjang masa.

Nasihat Ahmad Zahid agar ahli UMNO tidak menyuarakan rasa kurang puas hati terhadap pemimpin secara terbuka kerana ia boleh dijadikan modal pihak tidak bertanggungjawab untuk menjatuhkan parti memang ada kebenarannya.

Saya ingin mencadangkan supaya UMNO mengaktifkan Biro Pengaduan Awamnya di setiap bahagian agar semua perasaan tidak puas hati diluahkan di situ.

Semua aduan hendaklah dilayan secara profesional dan ada pegawai berpengalaman mengendalikannya.

Banyak masalah dan isu boleh ditangani dengan lebih berkesan sekiranya biro ini diuruskan dengan baik dan teratur.

Pemimpin bertanggungjawab di peringkat bahagian hendaklah mengkaji dan meneliti aduan ahli UMNO sekurang-kurangnya sekali setiap minggu.

Semua tindakan pula hendaklah dimaklumkan semula kepada pengadu dalam tempoh yang singkat iaitu tiga hingga lima hari pada tarikh aduan diterima.
Memang anih artikel ini. Macam bagus saja bunyi. Apa yang sebenarnya berlaku adalah Zahid sedang kepanasan dan risau dengan kedudkan politiknya.

Sebelum Mesyuarat Bahagian Bagan Datoh hari minggu lepas yang dirasmikan, Zahid sering dikritik Malaysia Instinct. Tiba-tiba kata-kata Zahid diterima seolah-olah ianya suatu nasihat yang bernas dan berisi.

Sebenarnya, pandangan Zahid itu menyembunyikan masaalah dirinya yang sudah hilang populariti di kalangan bloger-bloger pro-UMNO. Dia dilihat sedang memberi umpan untuk pembangkang menembak Najib dalam isu-isu pertahanan. Nampak sangat dia menunjukkan dirinya tidak cekap dalam portfolio yang diberi kepadanya.

Selain itu, Zahid juga menyembunyi pelbagai salahlaku. Yang kita tahu adalah Zahid sedang cuba untuk melengahkan proses kes saman terhadapnya dengan membuat rayuan demi rayuan ala Anwar Ibrahim.

Pada tarikh mahkamah terbaru pada Jun 14hb, difahami Zahid masih cuba merayu ke Mahkamah Rayuan untuk mengenepikan saman Amir Bazli. Ini bakal berlanjutan ke Mahkamah Persekutuan dan dijangka memakan masa dua bulan. Dalam bulan Ogos kita tahulah apa perkembangan.

Dalam bab-bab menyamun, ada banyak cerita yang ingin kami kongsi. Zahid bukan saja tamak nak menyamun di Kementah tapi Tabung Haji dan JAKIM pun dia mahu.

Sampaikan dia mengarahkan Dato Jamil Khir usah membatalkan projek-projek yang telah diusahakanya. Kata-kata Naib Presiden tertinggi undi tidak boleh diketepikan begitu oleh Jamil. Apa yang boleh difahamkan dari itu adalah Zahid dah ambil wang pendahuluan komisyen dari projek-projek tersebut.

Dalam Kementah pun ada cerita banyak mengenai rancangan untuk menyamun dan salahguna kuasa. KSU sudah dapat ditukar dan Zahid akan bermaharajalela.

Mesyuarat UMNO Bahagian Bagan Datoh pun ada cerita disebaliknya. Zahid sedang berhadapan dengan masaalah di kawasannya sendiri. Orang di bawah sudah menyampah dengan politik Zahid. Jangan hairan Zahid boleh kalah di Parlimen Bagan Datoh.

Satu perkara yang membuat orang ramai menyampah dengan Zahid adalah politik tikam belakang yang diamalkan tapi dia bermuka-muka seperti dirinya bersih dengan menyalahkan orang lain. Ini politik ala Anwar Ibrahim.

Zahid tidak boleh uruskan UMNO Pulau Pinang hingga kalah teruk di Permatang Pasir akibat dia salahpilih calun tapi dia pula nak menyibuk di Perak. Dia mahu melebihi Ketua Perhubungan, Dato Dr Zambery.

Zahid adalah dalang yang sedang memecahbelahkan UMNO Perak untuk melemahkan sokongan kepada Zambery. Zahid tidak malu pula untuk bercakap mengenai pihak-pihak lain yang memecahbelah parti padahal dia adalah pesalah utama.

Bukannya dia peduli masaalah yang dia timbulkan akan menyusahkan UMNO dan BN untuk hadapi pilihanraya akan datang.

Tunggulah kami akan dedahkan satu persatu pelbagai salahlaku mutakhir Zahid si Munafiq.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani. Sesungguhnya Fitnah Itu Lebih Besar Dosanya Daripad Membunuh. Saya yakin dengan apa yg saya tuliskan disini, diketahui oleh semua org yg beragama Islam, dan ada juga yg bukan beragama Islam juga tahu, tapi sejauh manakah pengamatan mereka dalam memahami dan mendalami maksudnya, hanya Allah sahaja yg tahu. Mungkin inilah yg dikatakn akhir zaman, manusia pandai berkata-kata dan bijak dalam menggunkan ayat-ayat Allah, namun untuk memahami dan mendalami serta mengamalkannya terlalu sedikit jumlahnya dpd sedikit, bila sebut bab hukum agama Islam, semua org Islam dimuka bumi Allah, lebih lagi tanahair Malaysia, tidak terlepas daripada mempelajari, mendengar, membaca dan memahaminya, sesungguhnya dosa Fitnah itu amat besar dosanya. Fikirkanlah Renungkanlah. Wallahua'lam

Tanpa Nama berkata...

Apa lagi yg kau merepek ni.... kalau kau tak suka zahid, ramai lagi org yg suka... sebab tu dia menang VP UMNO, menang MP Bagan Datuk, jadi menteri.... maknanya Allah SWT merestui hidupnya... bukan macam kau ALLAh melaknati hidup kau sebagai pemfitnah.. hidup kau susah, penuh kehinaan, bangkrap pulak tu.... sudah le tu, jgn ngirakan hal org, bina hidup baru...anak kecik kecik lagi, jgn jadikan mereka mcm kamu, sampah masyarakat

Tanpa Nama berkata...

uNTUK KEBAIKKAN ZAHID LETAK JAWATAN SEMUA DALAM UMNO MAHU PUN KERAJAAN.
OKAY.NAR