Rabu, 10 November 2010

Setiap kali Parlimen, Zahid mesti menunjukkan kebodohan

Semalam Dato Dr Ahmad Zahid Hamidi ditanya di Parlimen kenapa jumlah bukan Melayu yang menyertai askar terlalu rendah. Jawapan Zahid sebab kaum bukan Melayu tak patriotik dan ketidak sanggupan menghadapai hidup berdisiplin.

Punya cetek pemikirannya. Kalang Anak Langkau tu Melayukah, Zahid?

Jawapan yang bodoh dan tidak bijak menarik reaksi dari wakil-wakil rakyat dan ahli-ahli politik bukan Melayu. Laporan The Star hari ini berikut:

Stop making sweeping statements, Umno ministers told

SEREMBAN: Umno ministers should stop making sweeping statements which questioned the loyalty and integrity of non-Malays, said MCA pesident Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

Such statements would only derail efforts to enhance racial harmony.

“Some Umno ministers need to be more sensitive when they are talking in Parliament or anywhere else. There is no need to hurt the feelings of other races,” he said at a press conference after a dinner hosted by the Federation of Malaysia Hawkers’ Associations here.

Dr Chua was referring to a statement by Defence Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi in Parliament yesterday who said the percentage of Chinese and Indians joining the armed forces for the 2008/2009 session was less than 1% each.

He added that among the factors for the low percentage was the lack of patriotism for the country.

Dr Chua said it would be easier to strengthen racial ties and achieve the 1Malaysia objectives if these ministers exercised caution with their remarks.

“The Chinese and Indians want respect so please do not question their loyalty and insult their integrity,” he added.

Citing examples, Dr Chua said the Chinese remained loyal to the country during the Japanese occupation of Malaya, during World War II, and the Indonesian confrontation (1963).

“At the same time, we have had militant groups, who were not Chinese, who had attempted to overthrow the government.

“So you see, loyalty has nothing to do with race,” he said.

Dr Chua said it was time Prime Minister and Umno president Datuk Seri Najib Tun Razak had a heart to heart talk with these ministers.

“This should be done in the spirit of 1Malaysia, mutual respect and co-existence. Some of them need some training on these things,” he said.

Dr Chua would raise this issue at the next Barisan Nasional meeting.

In Kuala Lumpur, Dr Ahmad Zahid had said that 90% of the new recruits in the armed forces for the 2008/2009 session were Malays.

The Chinese and Indians each made up less than 1% of the 8,151 new recruits, he added.

“Some 795 or 8.8% of the recruits comprised other races including natives from Sabah and Sarawak,” he said in his reply to a question from Datuk Mohd Jidin Shafee (BN - Setiu) at the Dewan Rakyat yesterday.

Dr Ahmad Zahid said among the reasons for the small number of non-Malays joining the forces were the lack of patriotism; concern over the strict discipline imposed and lower returns compared to jobs in the private sector.

Other reasons given were the lack of encouragement from families and negative perception towards the army.

M. Kulasegaran (DAP - Ipoh Barat) stood up saying he was shocked and hurt that “lack of patriotism” was cited as one of the reasons for non-Malays not joining the army.

“Such a reason is most unacceptable and baseless as it has painted the non-Malays as disloyal.

“I have no doubt that Malaysians of all races love this country and that they are prepared to die for it,” he said.

He added it was true that for various reasons, non-Malays were reluctant to join the armed forces – but it was not due to being unpatriotic.

“Non-Malays have headed the armed forces during trying, challenging and turbulent times. (Rear-Admiral) N. Thanabala­singam headed the navy during the 60s,” he said.
Apakah metodologi Zahid guna untuk dapat sampai kepada kesimpulan orang bukan Melayu tidak masuk askar kerana tidak patriotik? Apakah angka penunjuk yang dapat diperolehi untuk berani berkata demikian?

Ini main teka-teka dan berdasarkan prejudis perkauman Zahid. Dikala kita mahu mengurangkan pertelingkahan antara kaum, Zahid keluarkan kenyataan bodoh sedemikian?

Kenapa Najib perlu simpan pemimpin yang mulut macam celaka dan cakap tak guna otak. Ini yang menyusahkan kita. Orang kalau tidak layak jadi full Minister, kenapa perlu dinaikkan ke situ.

Dahlah bodoh, ada pula cita-cita nak jadi PM atau Presiden UMNO?

Alah ... mari kita tanya: Patriotik sangatkah Zahid tu?

Pemimpin yang rasuah, menyamun, dan berlaku zalim atas rakyat adalah pemimpin yang menyalahguna kuasa. Mereka ini bukan saja tidak patriotik tetapi pengkhianat.

Zahid pun pernah berkawan baik dan masih berkawan dengan seorang pengkhianat bangsa bernama Anwar Ibrahim.

Melalui Anwar pengkhianat, dia dapat jadi Ketua Pemuda. Dari situ, kerja dia untuk naik adalah dengan merasuah perwakilan, membodek dan mengampu bos demi bos, dari Anwar ke Pak Lah, dan tak henti melaga-lagakan antara pemimpin.

Dahlah bodoh dan tidak bijak, api dalam sekam pula. Setiap kali Parlimen, dia akan menikam parti Barisan Nasional dan UMNO untuk dibenci rakyat.

Sumbat saja dia ni masuk sel sama dengan Anwar di Sungai Buloh. Situlah ... tempat sesuai untuk orang pejenis kaki tikam belakang macam Zahid.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bila Melayu kutuk Cina dan India,cepat pulak Melayu membela mereka.
Bila Cina dan India kutuk Melayu,tiada pulak dikalangan mereka yg membela Melayu.
Banyak sebab yg diberi Zahid,kurang sikap patriotik hanyalah satu kemungkinan.
Kalau berdasarkan pengamatan semasa memang ada dikalangan Cina dan India yg tidak patriotik.
Aku pun tak suka Zahid sejak dia bersama Anwar lagi tapi jgn keliru antara isu personaliti dan isu bangsa.

Tanpa Nama berkata...

Ramai melayu masuk askar sebab melayu bodoh, xpandai belajar untuk jadi lawyer mcm india, xpandai meniaga dan jadi tokan mcm cina... Melayu cuma harap makan gaji, malas berusaha untuk jadi berjaya dll... Dan yang penting kalau melayu semua rajin dan pandai2 mcm cina dan india, melayu xpayah jadi sojar, kita ambik askar nepal aje mcm singapore... Barulah boleh jadi Negara Maju... Sekian saja pendapat si bodoh melayu

Tanpa Nama berkata...

Semoga Allah mengampunkan dosa kamu wahai penyebar fitnah..