Khamis, 27 November 2008

Kelayakkan Ugama atau Temberang Politik?

"I have also never put on an image of someone who is seen to be religious, like wearing a kopiah (skullcap), growing a beard and putting on a jubah (robe)." - The Star 2nd April 2008

Sungguhkah? Gambar diambil dari blog Perak Bangkit.

Blogger ~PakKaramu~ memberi komen di sini. Katanya,

"Datuk Zahid Hamidi satu-satunya orang UMNO yang faham tentang agama,biarkanlah dia bersama-sama pimpinan UMNO sekurang-kurangnya dia berguna pada orang melayu, jika tidak UMNO lagi payah."
Sejurus selepas Zahid dilantik Menteri "Agama", The Star memberi dia liputan istimewa. Ini mungkin sekali adalah kehendak seseorang untuk memastikan tidak ada persoalan mengenai kelayakkannya sebagai orang "ugama". Baca dahulu liputan The Star berikut:

Zahid the man of religion

By ZULKIFLI ABD RAHMAN
The Star, Wednesday, 02 April 2008

IT MAY have come as a surprise to some but not Datuk Ahmad Zahid Hamidi, when he was appointed as Minister in the Prime Minister's Department with the responsibility of managing religious affairs.

Zahid believed his religious background was a factor in Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi selecting him for the task.

Zahid's parents Raden Ahmad Tarmidzi Raden Abdul Fattah and Tuminah Abdul Jalil were adamant in ensuring he had a good religious upbringing. Born in Bagan Datoh, Perak, on Jan 4, 1953, he pursued his secondary school education in a religious school in Ipoh, SMA Izuddin Shah.

As a matter of fact Zahid's grandfather Raden Ahmad, who was born in Jogjyakarta in Indonesia, was a mudir or director of a tahfiz (Quran-reading) school in Bagan Datoh and also taught at religious schools and mosques there.

"My father also studied religion and was well-liked by Syeikh Abdullah Fahim, who was the mudir of Madrasah Idrisiah in Kuala Kangsar."

"Syeikh Abdullah, who is the Prime Minister's grandfather, was later appointed as the Penang mufti and brought my father along to study at a madrasah in Kepala Batas near his home," he added.

Zahid said it was not a problem for him whether people categorised him as a "modernist Muslim" or a "conservative."


People also know that he is an avid biker, a sort of person who likes the rugged life.

"I have also never put on an image of someone who is seen to be religious, like wearing a kopiah (skullcap), growing a beard and putting on a jubah (robe). But Pak Lah has recognised my contribution to Umno as well as in various religious organisations and I will do my best," said Zahid, who is the chairman of the Superbikers Association of Malaysia (SAM).

He escaped serious injuries while leading a SAM convoy during the Tour de Indonesia motorcycle expedition last year.

Zahid believed that among the things that caught Abdullah's eye was his ability to organise and promote major Islamic religious activities, including the special meeting between the Prime Minister and state muftis, and a national imam conference.

The Bagan Datoh MP is also the chairman of the Hadhari Foundation and Hadhari secretariat and chair of the Dewan Amal Islam Hadhari, which is an umbrella organisation to help unite the country's Muslim NGOs.

On his plans as Minister in charge of Religious Affairs, Zahid said he would give more input to strengthen the moderate Islam approach and improving relations with religious leaders in the country.

Zahid joined Umno in 1976 soon after graduating from Universiti Malaya. He said his uncle Ustaz Raden Zabidi Abdul Fatah, an Umno branch leader, was the one who talked him into it.

"My uncle, who was a teacher to many muftis and kadis, actually passed me an Umno membership form which I duly signed," he added.

Since then , the 55-year-old Umno supreme council member has had his fair share of political turmoil.

His star began to shine when Datuk Seri Najib Tun Razak appointed him as his political secretary in 1987 while Zahid was the youth head of the Bagan Datoh Umno division.

He rose quickly to become the Umno Youth chief. His career, however, stalled when he was detained under the Internal Security Act, albeit for only 10 days, during the Datuk Seri Anwar Ibrahim-led reformasi campaign in 1998.

"I don't deny that I'm friends with Anwar but I was never influenced by him. I never served under him.

"I don't blame Tun (Dr Mahathir Mohamad) for detaining me under the ISA. Maybe he got feedback from people who thought I was a threat at that particular time," he added.

Zahid's political resurrection began in the 2000 Umno elections when he received the fourth highest number of votes in the contest for a supreme council seat. In 2004, he obtained the second highest number of votes to retain his seat comfortably.

Zahid has indeed come a long way from the boy who once sold ice-cream in primary school to learn to be self-sufficient and later helped in the school canteen as a teenager to earn extra pocket money.

But his determination to be the best that he can has always stood him in good stead and it is this quality that will serve him well as a full-fledged Minister
.
Adakah ini cukup sebagai kelayakkan untuk menjadikannya Menteri Hal Ehwal Agama?

Respon saya dalam komentar adalah:

"Beliau belajar hanya setakat Sekolah Menengah Agama Izuddin. Di Universiti Malaya, Zahid Hamidi belajar Sastera. (Maka hebatlah istilah kata Melayu dan lain-lain diguna dalam ucapan.) Masa bekerja, Zahid bekerja di Bank, Overseas Chinese Banking Corporation. Kemudian dia bekerja di PNB di bawah Khalid Ibrahim. Ph D yang dikompang2 pun dalam jurusan Sains Politik.

"Dia hanya kompang2 pertalian bapak atau atok dia dengan Abdullah Fahim."
Adakah Zahid faham isu-isu agama?

Zahid mempromosikan Islam Hadhari dan pendekatan Islam Moderat. Baca tulisan AnwarIbrahimDotCom tentang Islam Moderat di sini. Itulah agenda imperialis Barat dengan merosakkan akidah Islam.

Inilah laungan perjuangan Anwar Ibrahim dan Gus Dur. Mengapa Zahid sanggup memperjuangkan Agenda Hancurkan Islam perjuangan Anwar Ibrahim dan Gus Dur yang diatur Barat?

Sebagai kesimpulan, respons saya seterusnya berikut:

UMNO telah ketepikan kuota Naib Presiden agama setelah Wan Mokhtar kalah. Selama UMNO ada Naib Presiden UMNO kuota agama, adakah ada apa-apa perubahan kerohanian agama yang betul2 tulin? Saya tidak nampak releven dan efektifnya. Pada saya yang penting adalah kepimpinan.

Orang yang faham Islam faham bahawa keadilan dan kesucian Islam adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya yang sepatut. Adakah patut Zahid diletakkan di tempat2 yang tidak patut dia berada?

Adakah Zahid menghayati apa yang dikata? Kes saham Kretam? Orang faham ugama terlibat dgn rasuah?

Kes Amir Bazli (yang akan saya siarkan poenuh perinci)? Orang faham agama membuat kerja ganas sesama insan. Dan memanipulasi (persekongkolan dengan) polis dan mahkamah?

Macam2 kes lagi ...

Keadaan UMNO tenat. Sebagai parti yang top bottom (dalam) proses demokrasi, hala tujunya dan nasib parti banyak terletak kepada pemimpin.

Mahukah kita bersikap "tak apa" dan menggunakan alasan "'sekurang-kurangnya" dalam memikirkan hala tuju parti dan perjuangan orang melayu?

Fikirkan dalam(-dalam) ...
Saya hanya sayangkan UMNO dan mahu menghindarkan UMNO dari dipimpin orang-orang yang berpura-pura.

6 ulasan:

belut berkata...

tolak tepi dulu bab zahid hamidi.

nizar, mb perak tu ok ker dgn sikap yg pentingkan bukan lslam?

org pkr tu anggap seks tu sedekah betul ker?

pkr selangor nak ternak babi byk2 tu betul ker?

hassan ali di selangor lucutkan khalid, satu parti pas dgn dia tapi dilucutkan kerana tak setuju dgn hassan tu betul ker?

khalid flinstone tak nak haramkan arak kat selangor walau pas usulkan haram tu, betul ker khalid tu?

anwar ibrahim yang ketepikan hak melayu dan talam 2 muka tu betuk ker?

rakan pkr si teresa kok tu bising2 pasal azan betul ker?

jadi sebelum nak kutuk zahid hamidi (saya nak jelaskan yg saya tak berpihak pada zahid), tgk-tgk lah keliling dulu.

ada hadis Rasullullah SAW,

tidak mudarat dan memudaratkan.

maka kita cari lah yg kurang mudaratnya.

tak siapa di dunia ini boleh mengatakan diri sendiri pandai agama. org lain tidak. lu sapa nak ckp mcm tu?

by the way, apa masalahnya kalau gaya hidup rugged selagi agama dijaga?

Tanpa Nama berkata...

adakah Zahdi paling kurang tidak memudaratkan?

Perbandingan seharusnya dgn calun2 yg lain - hishamuddin, shapie apdal, jamaluddin jarjis, rahim tamby chik, isa samad, dan rais yatim.

bukan pembangkang.

Tanpa Nama berkata...

kaled nordin

Tanpa Nama berkata...

http://picasaweb.google.com/rafidi22/UmrahMay2008#

Gambar pakai kopiah, jubah tu, sebenarnya datang dari link di atas yang telah dicopy oleh blog Perak Bangkit.

Dato Seri Zahid ada di Mekah semasa gambar tersebut diambil. Dia berpakaian begitu bukan untuk anda buktikan yang dia menipu sesiapa berimej demikian seperti kata beliau dalam artikel keluaran The Star.

Sila pastikan sumber sebenar gambar tersebut sebelum anda mahu memalukan seseorang. Silap hari bulan, kredibiliti anda yang akan diragui.

Sekian, terima kasih.

Keadilan untuk Amir Bazli berkata...

Anonymous November 28, 2008 9:17 PM

Terima kasih berbanyak-banyak dengan maklumat dan peringatan anda.

Dalam caption terbawah di bawah gambar, saya bertanya, Sungguhkah? Saya juga letakkan link ke blog Perak Bangkit.

Semuanya telus. Kalau saya tak mahu dimalukan kononnya saya salah, saya tak siarkan.

Harap kita lihat lebih dari jubah. Adakah Zahid itu serupa bagai dikatanya?

Terus ikuti tulisan seterusnya ... anggap ini semua hanya gezet wayang.

Satu-satu akan bentangkan.

Kita nak cari pemimpin untuk masa depan parti dan bangsa.

Kita perlu pastikan orangnya pertama elok, kedua pandai. Boleh juga ditambah tidak memudaratkan

Apa yang akan dibentangkan adalah untuk anda fikirkan, komen dan debatkan.

Pasti ada setuju, ada tak setuju dan ada baru nak hadamkan.

Sisingamangaraja Gorgor berkata...

Salam Saudara...~

Harus dipastikan juga pemimpin2 tersebut tidak pro-barat & tidak pro singepure... Dan tidak bermuka2...~

Dan yang lebih penting lagi... Tidak menjual Negara... Malah mempertahankan aset2 strategik Negara...~

HORAS!!!...~