Conrad Mojuntin dihukum penjara lapan bulan

Utusan Malaysia, Januari 3hb, 2009

KOTA KINABALU 2 Jan. - Mahkamah Tinggi di sini hari ini menjatuhkan hukuman penjara lapan bulan dan denda RM2,000 ke atas bekas bekas Menteri Belia dan Sukan Sabah, Datuk Conrad Mojuntin setelah disabitkan dengan dua kesalahan.

Bagi kesalahan pertama, Conrad dihukum penjara enam bulan mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan kerana melakukan ugutan jenayah dengan mengancam hendak mencederakan pemilik SJD Cafe & Sport, Doughty Disimon, 32, pada kira-kira pukul 3.30 pagi 23 Oktober 2005 di luar kafe berkenaan di Pekan Donggongon, Penampang.

Conrad didenda RM2,000 atau penjara dua bulan bagi kesalahan kedua di bawah seksyen yang sama yang didakwa dilakukan bersama-sama anak saudaranya, David Majuntin, 45, kerana menyebabkan kecederaan terhadap Chee He Fatt, 47, pada kira-kira pukul 4 pagi 23 Oktober 2005 di belakang Public Bank, Pekan Donggongon, Penampang.

Bagaimanapun, Hakim Datuk Abdul Rahman Sebli membenarkan dia membuat rayuan dan sementara menunggu proses itu, Conrad dibebaskan dengan ikat jamin RM5,000 dengan dua penjamin.

Conrad diwakili peguam bela, Zahir Shah manakala pendakwaan dikendalikan oleh Peguam Kanan Persekutuan, Salim Soib.

Komen: Merujuk kembali kepada Pendedahan Jenayah Ahmad Zahid Hamidi II, Datok Ahmad Zahid Hamidi, anak, menantu dan 'geng-geng'nya telah disebut dalam laporan dalam laporan polis Amir Bazli telah menyebut kata-kata ugut dan mencederakannya.

Kalau polis tidak sembunyikan kes sebagai NFA (No Further Action) dan boleh disahkan mahkamah, bukankah nasib yang sama seperti bekas Menteri Belia dan Sukan Sabah, Datuk Conrad Mojuntin akan menimpa Zahid dan accomplice bersamanya?

Dibuatnya dia menang dan mahkamah sahkan, bukankah Zahid akan membawa malu kepada UMNO? Sudahlah UMNO perlu membetulkan organisasinya termasuk memperbaiki imejnya. Bukankah merendahkan martabat jawatan Menteri JPM Hal Ehwal Ugama, jika ianya berlaku kepada Zahid?