Wanita mangsa fitnah blog hina nabi dipersalahkan?


Wanita yang dipercayai mangsa fitnah oleh pengusaha blog hina nabi dipersalahkan oleh Menteri Jabatan Perdana Menteri, Dato Ahmad Zahid Hamidi.

Menurut Zahid, wanita yang telah menafi mengusahakan blog tersebut dan melakukan tindakan yang wajar seharus dipertanggungjawabkan. Katanya lagi, wanita yang nama dan gambarnya telah dipampang oleh pengusaha blog tidak seharusnya menyalahkan orang lain kerana sepatutnya "bertindak lebih segera" dan "memantau blognya sendiri".

Isu blog yang menghina nabi ini mendapat perhatian ramai hasil usaha sekumpulan blogger Melayu yang terjumpa blog tersebut dan mengambil beberapa tindakan. Di dalam blog tersebut, terpampang kononnya nama dan gambar seorang wanita Melayu dan Islam bernama Adibah sebagai empunya.

Mereka telah berkempen dan menyebarkan perihal blog yang menghina junjungan. Difahami satu laporan polis telah dibuat oleh Pergerakkan Pemuda UMNO Maran, Pahang. Apabila sudah merebak diketahui blogosphera, wanita berkenaan telah tampil bertemu Menteri Penerangan, Dato Shabery Chik pada dua minggu lalu untuk menafikan.

Menurut wanita yang berjawatan akauntan ini, blog itu telah wujud selama beberapa bulan dan telah melaporkan perkara ini kepada polis dan suruhanjaya multimedia. Wanita itu memohon bantuan RTM membersihkan namanya

Perkara ini diberitahu Dato Shabery kepada akhbar pada Sabtu Disember 27hb lepas dan pihak RTM telah lakukan yang wajar. Menurut Dato Shabery, beliau yakin blog ini di bangunkan untuk memburukkan nama wanita ini dan majikannya.

Pada hari yang sama, Perdana Menteri, Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi memberi reaksi. Menurutnya, adalah perbuatan yang tidak baik bagi mana-mana ugama menghina ugama lain. Semua penganut ugama seharusnya berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai satu masyarakat yang aman dan harmoni.

Beliau telah mengarahkan Menteri Dalam Negeri, Dato Seri Syed Hamid Albar supaya bertindak segera menghentikan perkara ini dari terus berleluasa.

Ekoran dari kehebuhan perkara ini yang mendapat reaksi beberapa pihak berkuasa ugama negeri sambutan Maal Hijrah, akhbar melaporkan wanita tersebut telah ditahan polis untuk membantu penyiasatan kes yang melibatkan Kanun Keseksaan dan Akta Hasutan.

Setakat semalam, penyiasatan polis dilaporkan telah mengenalpasti mereka-mereka yang terlibat.

Kelambatan tindakan dari pihak yang berkuasa menerima teguran dari Pengerusi DAP dan Ahli Parlimen Ipoh Barat, YB Lim Kit Siang. Pihak polis, RTM and Suruhanjaya Multimedia dianggap bertindak sambil lewa kepada laporan yang telah lama dibuat oleh mangsa fitnah ini.

Anih sekali kenyataan Zahid.

Apa lagi tindakan segera yang tidak dilakukan oleh wanita ini? Apa yang dimaksudkan sebagai usah menyalahkan orang lain? Kenyataan polis sudah pastikan mempunyai suspek dan blog ini beroperasi dari luar negara. Jika bukan wanita ini pengusaha blog tersebut, bagaimana dia dipertanggungjawabkan?

Namun demikian, usah dengar cakap saya. Mungkin saya ada niat tidak baik konon untuk menjatuhkan kerjaya politiknya. Bagaimana pula pemblog lain seperti James Ooi, Shar101, dan HS & SC yang menyedari perkara yang sama? Jangan pula keterlaluan untuk mempersoalkan PhD yang diperolehi.

Maafkanlah Zahid. Dia sedang keliru hingga terkeluar logik yang sama seperti si mangsa, Amir Bazli bersalah memukul diri sendiri dengan teruk untuk memalukan dirinya?