Selasa, 29 September 2009

Tarikh-tarikh dihujung politik Zahid

Berjaya lagi Zahid Hamidi mengelak dari bicara kes terhadapnya dimulakan pada September 10hb lepas. Cekap peguam Zahid dapat kelentong mahkamah. Tarikh baru mahkamah adalah pada November 10hb. Tarikh baru itu adalah betul-betul tujuh hari selepas Anwar dijangka mula bicara.

Seperti Zahid, Anwar pun cekap dalam melewatkan bicara mahkamah. Tidaklah Zahid yang mengajar Anwar dalam hal melengah-lengahkan bicara. Zahid belum bertemu dengan Anwar pun. Dengar khabar, Zahid, Dr Ibrahim Saad dan beberapa yang lain adalah antara orang yang Anwar paling bengkak sekali.

Apa sekali pun, sejak Permatang Pasir, nama Zahid begitu buruk sekali. Mereka yang turun membantu kempen tahu bahawa Zahid sengaja melayan lobi Jalil untuk Rohaizat. Ramai percaya Zahid sengaja meletakan Rohaizat untuk membantu PAS menang dengan besar. Semasa nama Rohaizat diumumkan, satu Pulau Pinang terkejut kerana kes Rohaizat dan Yusri sudah ditahu ramai.

Rupanya bukan pertama kali Zahid membantu Anwar. Tersebar sekarang bahawa Zahid adalah antara orang yang awal-awal sudah mengetahui hendak diadakan pilihanraya umum 2008 dan menyampaikan melalui salurannya ke Anwar Ibrahim.

Saluran Zahid pada Anwar adalah bekas Setiausaha Kerja Pemuda UMNO, Saifuddin Nasution dan rakan sepejabat semasa dia Setiausaha Politik di Kementeriaan Pertahanan, Johari Abdul.

Selepas pilihanraya kecil Permatang Pasir, Zahid mendiamkan diri dari media kerana tidak mahu khabar angin mengenainya bertambah tersebar. Ahmad Maslan diminta mengulas lima sebab UMNO kalah teruk dan memang diagak satu pun tidak disalahkan pada dirinya yang salah menasihati Presiden.

Hari ini adalah tarikh pengumuman calun untuk pilihanraya kecil Bagan Pinang. Zahid ada peranan penting dalam kempen kerana undi askar adalah hampir 5,000. Sudah disebut ramai pembangkang sudah berkempen rumah ke rumah dalam kem askar di Bagan Pinang.

Orang sudah menyalahkan Zahid kerana seorang bekas askar pencen yang menyelenggara kantin adalah operatif pembangkang dalam kem. Askar yang berpangkat Kaptan itu popular dan berpengaruh dalam kem itu. Zahid boleh begitu cuai menyambungkan kontrak kantin yang sudah habis.

Di masa pilihanraya umum, pembangkang dapat menembusi kem askar dengan undi sebanyak 1,600. Kecuaian Zahid membuatkan ramai merasa undi askar kepada pembangkang akan meningkat lagi.

Sebab utama adalah kerana Angkatan Tentera Darat tengah marah dengan Zahid. Naik saja Zahid sebagai Menteri Pertahanan, dia telah memberi notis berhenti kepada Tan Sri Dato' Seri Haji Abdul Aziz Haji Zainal, Panglima Angkatan Tentera (PAT) Malaysia ke-14.

Aziz Zainal menggantikan Laksamana Tan Sri Mohd Anwar Mohd Nor sebagai Panglima Angkatan Tentera pada 1 Februari 2007. Cara notis berhenti itu agak mengaibkan kerana ianya hanya untuk empat hari.

Aziz diakhirkan tempuh berkhidmat secara tiba-tiba pada 31 Ogos 2009 tanpa diberi penghormatan.

Rupanya Zahid hendak sangat naikkan Ketua Air Force jadi PAT. Ini salah satu perkara yang menimbulkan kemarahan tentera darat terhadap kerajaan yang boleh menjejaskan BN di Bagan Pinang.

Ramai sudah curiga untuk mengharapkan Zahid menyampaikan undi askar untuk BN. Kemungkinan besar Zahid bersekongkol dengan Muhamad Hasan, Khairy dan lain-lain faction Pak Lah untuk memandikan Isa Samad untuk menyelamatkan kerjaya politik masing-masing dalam UMNO.

Itu pun kalau Isa yang bertanding.

Tiada ulasan: