Zahid tidak layak sebagai Pengerusi BN Pulau Pinang

Tak ada angin dan tak ada ribut, Dato Zahid Hamidi tiba-tiba berkenan pula jawatan Pengerusi BN Pulau Pinang. Dia menyuarakan pandangan supaya jawatan itu dikembalikan kepada UMNO. Hairan sekali apa yang tiba-tiba membuat Zahid tidak sedar diri?


Apa langsung sudah jadi Naib Presiden dirinya itu hebat sangat? Memilih calun untuk Pilihanraya Kecil Permatang Pasir pun salah. Kena serang bertubi-tubi tak pandai jawab. Kempen macam dijalankan oleh budak baru pass SRP. Macam inikah mahu tanggungjawab sebagai Pengerusi BN Negeri.

e-Mel berikut yang tersiar di blog Depakata baik untuk dibaca Zahid agar dia dapat sedar dari halusinasi syok sendiri.

Pengerusi BN yang jugak PM kita dah suruh semua pihak yang terlibat mengenai isu Pengerusi BN Pulau Pinang supaya diam dan tutup mulut anda! Tapi sebabkan isu ni melibatkan negeri kelahiran Tok Mi, Tok Mi nak jugak bukak mulut. Tu yang hantar email kat Jeanbara ni minta tolong disiarkan kat sini.

Bagi Tok Mi yang lahir, membesar dan sampai tua la ni duk kat Pulau Pinang, lebih tau apa sebenarnya yang jadi tang sini. Tok Mi pun keliru bila seorang Naib Presiden UMNO yang dihantar ke Pulau Pinang untuk kuatkan UMNO Penang tapi lain pulak jadinya.

Tahukah Dato Seri Zahid yang kat Penang ni dah takdak sorang pun ketua UMNO Bahagian yang layak mengetuai BN kat negeri ni.

Kira kalau teruk dan tak kalibernya Tan Sri Koh Tsu Koon tu, macam tu jugaklah pemimpin UMNO kat Penang ni wahai Dato Seri Zahid oi.

Kat Penang ni terutamanya area bandar dan belah pulau, kuasa penentu kemenangan calon BN terletak pada bukan Melayu sebab ramai Melayu kat Penang ni Pak Turut saja. Tak kiralah Melayu tu orang UMNO, PKR atau PAS, semua sama saja.

Walaupun Gerakan pegang Pengerusi BN Penang dah berpuluh tahun, depa tak share ka kekayaan tu dengan UMNO Penang? Cuba tengok berapa ramai pemimpin UMNO Penang yang jadi kaya raya serta ada rumah bungalow dan kereta besar kat Penang ni.

Tapi berapa ramai daripada golongan ini yang disukai oleh orang Melayu dan penduduk lain di Penang ni? Jadi, janganlah asyik pentingkan ketuanan Melayu atau duk rasa hebatnya UMNO sebab parti komponen lain tak dak 1 pun kerusi kat DUN Penang ni.

Dalam hal Penang ni, jangan duk cakap pasai ketuanan Melayu, pedih hati Tok Mi dengar.

Cuba fikirkan, dapatkah pemimpin UMNO Penang ni masuk ke kawasan bukan Melayu kat Penang ni? Masa pemerintahan Gerakan pun payah nak masuk, tambah pulak depa dah selesa dengan cara DAP jaga depa la ni.

Biarlah Gerakan cantumkan serpihan-serpihan perjuangan depa kat Penang ni sebab ramai jugak orang yang dah sedar bahawa BN lebih baik daripada DAP cuma KM Penang la ni bijak bermadah berhelah jika nak bandingkan dengan Tan Sri Koh Tsu Koon dulu.

Sebab tu orang Melayu Penang pun duk rasa dia baguih. Cerita dia pi Kampung Melayu pun jadi hebat sebab Tan Sri Koh Tsu Koon tak pernah singgah kat situ. Tengok betapa mudahnya DAP perangkap hati orang Melayu.

Tok Mi harap PM kita dapat melihat apa yang terbaik. Selama ni pun UMNO Penang ni tak kisah pun tentang survival kami kat sini tapi lebih pentingkan projek dan kroni depa saja.

Biarlah depa nak kata Tok Mi ni dengki ka apa. Tapi selagi UMNO Penang takdak calon yang dapat diterima semua bangsa kat Penang ni, buat sajalah kerja anda sebagai pembangkang kat DUN tu. Biar rakyat yang menilai keikhlasan anda sebab bukan kali ni saja UMNO lebih kerusi tapi dah banyak kali.

Yang tak seronok Tok Mi dengar bila ada yang duk sembang kat kedai kopi kata “sebab kuota projek sikit sangat nak share ramai-ramai, tu yang depa nak sangat Pengerusi BN negeri tu. Maklumlah dulu leh kaut projek negeri dan persekutuan tapi la ni tinggal projek persekutuan saja.”

PM kita perlu bijak untuk tangani masalah Penang ni sebab orang Melayu dah jadi minority pun kat belah Pulau ni. Buatlah keputusan bijak seperti pepatah Melayu “hendak tarik rambut daripada tepung, biar rambut jangan putus dan tepung tidak berselerak”

Salam,

Tok Mi Jelutong

Dalam hal ini, lebih yakin dan baik agar Najib yang membuat keputusan.


Kalau diserahkan kepada Zahid, dia akan main hentam keromo. Dia suka cakap main ikut suka. Nama saja ada PhD tapi hanya perangai hasad dengki. Entah-entah dibayar orang untuk tuliskan thesis. Kepandaian yang ada padanya hanya untuk bermain politik mengampu dan menikam belakang, bukannya politik yang sihat dan berisi (content).

Kalau diserahkan Zahid, dia akan bedal orang Pulau Pinang seperti mana dia nyaris-nyaris 'bunuh' budak Amir Bazli. Kalau si Amir Bazli itu jahat pun, tepuk tangan sebelah tidak sampai hajat untuk menjalang. Anak perempuan dia pun sama setan. Nasiblah ada orang berkenan lagi.


Apa pun komentar mahu kata, semua tidak penting dan alasan yang lemah longlai. Isunya adalah antara Zahid dan Amir Bazli dan tidak ada kena mengena lagi dengan anak perempuannya.


Zahid sudah lakukan kesalahan dan dia harus sedia hadapi mahkamah. Biarlah mahkamah tentukan. Apa takut? Bila ramai, baru beranikah? Tak perlu buat mulut bukan-bukan pasal Amir Bazli.


Masuk mahkamah dan bicara saja. Berapa kali mahu lengah-lengahkan mahkamah? Sama macam Anwar Ibrahim.