Rabu, 14 Julai 2010

Zahid gila kuasa yang tidak tahu kerja


Penang tidak terpimpin, tapi mahu sibuk hal Perak

Di kala UMNO perlu berubah dan bersatu untuk menghadapi cabaran yang lebih getir, Zahid Hamidi mengambil peluang dari keadaan hanya untuk bermain politik untuk kepentingan dirinya.

Sudahlah keupayaan inteleknya kurang. Setiap kali Parlimen bermula, mesti ada soalan berhubung pertahanan dan ketika itu, dia mesti terkedek-kedek macam itek kerana tidak tahu nak jawab soalan.

Bila dijawab soalan, ianya seperti mahu mengenakan Najib.

Bila dia tersalah jawab, dia talipon kawan-kawan dan merekacipta pelbagai tuduhan untuk mengatakan Najib suruh dia jawab. Sebenarnya dia yang salah jawab.

Oleh kerana dia dipilih sebagai Naib Presiden, pandai ke bodoh si Zahid ini, Najib terpaksa berinya peranan. Maka diletakkan sebagai Ketua Perhubungan Negeri Pulau Pinang. Cabarannya kecil sebagai negeri kecil, tetapi mempunyai cabaran baru untuk perlu memenangi kembali.

Itu pun tidak boleh dilakukan.

Semasa PRK Permatang Pasir, Zahid pilih calun yang ada masaalah profesyenal dan peribadi. Ini semua sebab Zahid degil dan hanya mengharap kepada satu sumber maklumat. Akhirnya kempen menjadi susah dan kalah teruk. Hilang momentum Manek Urai.

Persediaan UMNO di Pulau Pinang agak lembab. Semua menungggu apa perancangan Zahid. Orang bawah semua tak boleh gerak pasal Zahid serupa tidak tahu nak buat apa. Dia macam tak ada rancangan.

Macam-macam isu yang dijana oleh orang ramai dan blogger tapi suara Zahid sebagai Ketua Perhubungan Negeri tidak kedengaran langsung.


UMNO Pulau PInang seolah-olah diam kaku melihat penganiayaan DAP terhadap orang Melayu. Pelbagai perkara boleh dijadikan isu tapi Zahid terus membisu.

Masaalah di Bahagian pun Zahid tidak dapat selesai. Seperti di Jelutong terbaru ini:


17 cawangan Umno Jelutong desak Zahid selesai isu dalaman

GEORGETOWN: Lebih 4,000 anggota daripada 17 cawangan UMNO dalam Bahagian Jelutong hari ini mendesak Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, menyelesaikan segera krisis dalaman yang dihadapi bahagian itu sejak tiga tahun lalu.

Wakil ketua UMNO cawangan yang "tergantung" itu, Abdul Wahab Abdullah, berkata Zahid perlu berjumpa dengan semua ketua dan jawatankuasa 17 cawangan terbabit supaya krisis itu tidak berlarutan dan menjejaskan persiapan pilihan raya umum ke-13 kelak.

"Kami daripada 17 cawangan UMNO ini masih lagi sayangkan parti dan masih berdiri teguh di belakang UMNO, jadi janganlah biarkan kami meningggalkan UMNO hanya kerana tiada apa yang boleh dibincangkan lagi," katanya kepada pemberita di sini.

Beliau berkata, semua 17 cawangan UMNO itu kesal dengan tindakan kepimpinan Bahagian Jelutong dan Badan Perhubungan Negeri yang menfitnah kononnya status cawangan mereka tidak sah atas alasan mempunyai ahli hantu.

"Sehingga tahun ini, kami tidak menerima apa-apa surat yang menyatakan status kami tidak sah atau digantung ataupun ditangguh dan oleh itu apa yang kami lakukan adalah mengikut undang-undang Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) untuk mengadakan mesyuarat tahunan masing-masing semalam," katanya.

Abdul Wahab berkata, sebelum ini terdapat wakil Majlis Tertinggi (MT) Umno menjalankan siasatan mengenai dakwaan UMNO Bahagian Jelutong terhadap 17 cawangan terbabit dan hasil siasatan itu mengesahkan bahawa semua cawangan itu mempunyai lebih 4,000 ahli sah.

"Adalah tidak logik tuduhan bahawa cawangan-cawangan kami mempunyai ahli hantu kerana jika ia benar-benar berlaku, UMNO Bahagian Jelutong itu sendiri adalah tidak sah sekarang kerana kebanyakan kami adalah bekas barisan kepimpinan UMNO bahagian itu dan telah pernah menghadiri persidangan perwakilan bahagian," katanya.


Beliau yang juga bekas Ketua Pemuda UMNO Bahagian Jelutong


Mungkin sekali terlalu banyak dan berat jawatan yang dipegang Zahid. Mana jawatan Menteri Pertahanan yang dia masih belum faham-faham kerjanya. Ada pula jawatan Naib Presiden yang dia baru merasa. Mana lagi jawatan Ketua Bahagian dan ahli Parlimen Bagan Datoh.

Kalau berat sangat dan tidak terdaya lakukan jawatan Ketua Perhubungan Negeri, senang saja. Berhentilah. Walaupun kamu dapat undi terbanyak pun, ianya tidak bermakna apa-apa. Itu hanya untuk mendapatkan jawatan tapi jika tidak terdaya, tetap tidak terdaya.

Undi yang banyak tidak menjadikan seseorang bertambah kebolehannya. Lama-lama orang ramai akan tahu kelemahan diri seseorang. Lebih baik berhenti dari dimalukan kemudian.

Dalam dia tidak terdaya nak jalankan tugas yang ada, Zahid menyibuk pulak dalam hal ehwal Perak. Memanglah dia Naib Presiden UMNO tapi dia tidak dilantik Ketua Perhubungan untuk Perak.

Sebagai hanya Ketua Bahagian di Perak, Zahid perlu hormati Dato Seri Dr Zambery sebagai Ketua Perhubungan Negeri.

Tugas Zambery bukan senang. Risiko untuk BN terlepas Perak kembali kepada DAP sangat tinggi. Tugasnya sebagai Menteri Besar dan Ketua Perhubungan sangat memerlukan sokongan semua pihak.

Malangnya, ada pula batu api yang kerja yang ada tidak buat tapi sibuk kerja orang lain. Dimasa Zambery perlu berhati-hati menjaga etika dalam pentadbiran Perak dalam suasana politik baru ini, ketika itu juga si batu api mengapi-apikan Ketua-Ketua Bahagian yang laparkan untuk projek-projek untuk kekayaan diri.

Dalam satu Majlis tertutup UMNO, dipercayai Zahid telah menyebut tanpa malu supaya diturunkan lelehan-lelehan. Dia menyuarakan kepada Menteri Besar untuk beri projek kepada warlord UMNO di Bahagian.

Bila masa Ketua Perhubungan banguan bercakap, dengan angkuh dan kurang ajar Zahid bangun meninggalkan Majlis.

Tujuan dilakukan Zahid begini adalah untuk mengembangkan pengaruh di Perak. Apa yang dilakukan Zahid adalah sesuatu yang dia memang pakar dan pandai lakukan iaitu politik wang.

Zahid bukan seorang ahli politik yang mempunyai agenda dan visi yang bernas dan kemas. Dia hanya pandai berucap tapi ucapan Zahid kosong dan adakala lucu bodoh. Ucapan yang Zahid pandai lakukan adalah ucapan mengampu atau senda loka.

Zahid bercita-cita untuk Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia. Inilah orang yang tidak reti melihat cermin untuk mengukur keupayaan diri. Dia ingat cukup untuk jadi PM dengan hanya populariti.

Seorang PM mesti pandai dan bijak. Zahid bukan peduli. Asal orang ingat dia pandai, itu sudah cukup. Gelaran doktor yang dibeli itu sudah boleh mengaburi mata orang ramai akan kekurangan inteleknya. Sampai masa dia akan tahu apa yang perlu dilakukan bila sudah dapat jadi PM.

Teruslah bermimpi Zahid. Teruslah ...

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam n salam malaysia..kenapa,mengapa dan sebab apa kita terlalu melihat seseorang dari mata kasar sahaja..cuba kalau kita melihat setiap individu itu dari sedalam-dalamnya..baru kita boleh komen org itu secara terbuka..jika saudara berada di tempat yang saudara nyatakan itu dan orang lain pula menghentam saudara..apa pula reaksi saudara terhadap kenyataan itu..adakah ianya dibiarkan sahaja atau bertahan..?kalau kita berpelajaran setinggi mana pun..namun kalau kita hanya pandai berkata dan menulis..tp jawapan yg ditulis tidak tepat ianya tidak akan mendapat markah yang baik..kita harus banyak membaca dan kena banyak mengkaji tentang jawapan yang akan kita berikan..agar ianya benar2 belaka..wahai saudara2 kita ini ibarat roda..adakalanya kita berada dibawah,diatas,di kiri atau kanan..roda yang berjenama baik..pasti kegunaannya akan mengambil masa yang lama..tp kalau roda itu rosak,jgn kita terus buang roda itu..krna masih boleh berguna..oleh yang demikian,cubalah kita fikir dan renungkan serta muhasabah lah diri ini..agar diri kita menjadi yang terbaik dan menjadi kesayangan utk semua orang..tidak rugi jika kita berbudi..tp alangkah ruginya jika kita tidak mempunyai erti budi sebagai orang islam dan melayu..

Tanpa Nama berkata...

lu orang cakap mcm lu orang ni pandai sangat je pasal politik ni, yg mmg lu dengki sama zahid ni..lu mmg baguslah..rajin gila lu bagi zahid ni naikkan publisiti, lu cerita mcm ni pun bukan ada kesan pun bro, makin popular dia lu tau tak..bagus lu, gua respect dgn niat baik lu dalam menaikkan nama zahid jadi popular, dah lama gua tak baca hal zahid, tiba2 lu kuarkan pulak, baguslah lu.

mbah berkata...

"GEMPAR! ZAHID GILA KUASA DAN TAK TAHU BUAT KERJA!? BIAR BETUL!"
kalau zahid ni gila kuasa, dah lama Malaysia ni dah jadi pimpin oleh tentera, tapi mana ada jadi sampai mcm tu, lu org tengok negara lain, tu baru betul menteri pertahanan gila kuasa,menggunakan askarnya2 untuk mengawal segala aktiviti dan keadaan semasa negara. sebenarnya si zahid ni menggunakan kuasa untuk mengarahkan tentera supaya sentiasa bersiap sedia menjaga keamanan negara daripada dicerobohi daripada dijajah, dan semua org boleh tidur lena lelap sampai meleleh ayak liok basi. lu pikirlah sendiri..jgn tulis mcm org mangkuk berayun...